"Hagyom, hogy a regény megírja önmagát."
Újabb kötettel bővült a Grifflovasok univerzuma. Szakács Eszter legújabb regénye ezúttal egy fantasztikus egyiptomi zsebuniverzumba repít minket. A szerzővel kutatómunkáról, az alkotás folyamatáról és még sok minden másról beszélgettünk. Olvass tovább!
Honnan jött az egyiptomi vonal? Régóta foglalkoztat az egyiptomi mitológia, vagy a Füstmágus miatt ástad bele magad ennyire?
A helyzet az, hogy engem kamaszkoromban kifejezetten érdekeltek a különféle népek mitológiái. Bár természetesen a görög volt a kedvencem a kidolgozottsága, emberarcúsága miatt, olvastam még Baktay Ervintől az Indiai regék és mondákat, ahogy germán, kelta, római és egyiptomi mítoszokat is. Az ókori Egyiptom világának vonzerejét korán megtapasztaltam; tizenévesen többször is elolvastam Hegedüs Géza történelmi regényét, Az írnok és a fáraót. Az egyiptomi mitológia és művészet ráadásul meglehetősen fontos, és a görög-római után talán a legismertebb Európában, úgyhogy természetesen nem hagyhattam ki az Uaszetet sem a regényeimben közelebbről is feltérképezett zsebuniverzumok közül, emiatt választottam a Füstmágus helyszínéül.
Kattints ide és szerezd meg a Füstmágust most!
Milyen felkészülést igényel egy ilyen regény megírása? Mi minden történik az előtt, hogy leírod az első szót?
A regény kezdete előtt általában igyekszem felfrissíteni az adott néppel kapcsolatos mitológiai ismereteimet, plusz belemerülök egy kicsit a kor művelődéstörténetébe, elolvasok róla néhány könyvet, könyvrészletet, ezenkívül jegyzetelek is. Hagyom, hogy a sokféle ismeretmorzsa elrendeződjön bennem, és a segítségükkel átfogó képet nyerjek a leendő történet háttérkultúrájáról. Amint végzek az anyaggyűjtéssel, belevágok az írásba, általában úgy, hogy csak a főszereplőm neve és alapkaraktere van meg, valamint az első jelenet helyszíne. A cselekményről és a többi karakterről ilyenkor még nem sok fogalmam van. Vázlatot nem szoktam írni, kicsit úgy vagyok vele, mint Napóleon a haditervvel: „Jaj annak a tábornoknak, amelyik kész tervvel érkezik a csatatérre.” Ráadásul borzasztóan unalmas lenne számomra az írás folyamata, ha előre tudnám, mi fog történni a szereplőimmel. Ösztönös típusú író vagyok, csak elindítom a cselekményt, és hagyom, hogy a regény megírja önmagát.
A Füstmágusban szinte elválaszthatatlan, hogy mi tartozik az általunk ismert ókori Egyiptom mindennapjaihoz és mitológiájához, és melyek azok a fantasztikus elemek, melyeket te alkottál meg. Hogyan olvasztottad egybe ennyire jól a fantasztikumot a teljesen hitelesnek érződő „történelmi” háttérrel?
Ha sikerül az embernek átadnia magát írás közben a flow-nak (ezt a pszichológiából ismert kifejezést jobban szeretem, mint a borzasztóan elavult ihlet szót), a különféle, valós alapokon nyugvó és fantasztikus elemek valahogy megtalálják a helyüket a történetben, maguktól elegyednek. A flow az, ami összefogja őket, mint habarcs a kőfal különféle méretű és alakú tömbjeit, így nem lóg ki egyik sem a szöveg síkjából.
Kattints ide és olvasd el Bagossy Laura ajánlóját!
A Füstmágus, bár a Grifflovasok univerzumában játszódik, mégis teljesen különálló regény. Mit gondolsz, mennyiben lesz más élmény olvasni egy Grifflovasok-rajongónak, és olyasvalakinek, akinek ez az első Szakács Eszter-könyve?
Én remélem, hogy az élmény ugyanaz lesz, és mindkét fajta olvasó úgy fogja találni, hogy egy szerethető karakterekkel teli, izgalmas, érdekes és helyenként humoros történet szippantotta magába néhány órára. A Füstmágus az előzmény trilógia ismerete nélkül is tökéletesen élvezhető, aki pedig már túl van a Grifflovasokon, és nagyjából tudja, mire számíthat tőlem, talán örömmel fogja fogadni A Szelek Tornyából ide átránduló két ismerős alakot.
Van még olyan zsebuniverzuma ennek a világnak, amit a jövőben szívesen felfedeznél?
Ó, hogyne! Az a szép abban a mitológiai multiverzumban, amit felépítettem, hogy tetszés szerint lehet tágítani a megismerésének a határait. Bár nem gondolom, hogy életem végéig zsebuniverzumos regényeket akarok írni, néhányra azért még szeretnék benevezni. El is kezdtem már a Füstmágus folytatását. Az új történet egyik fele ezúttal afrikai környezetben fog játszódni, az ókori egyiptomi forrásokból ismert Punt országában, de mivel a kiválasztott kultúráról rettentően kevés történelmi ismeretünk van, inkább egy fantázián alapuló, mágikus afrikai királyságot fogok ábrázolni, majdhogynem semmi történelmi alapokkal. Persze a majdhogynem semmihez is el kellett olvasnom néhány könyvet.