Schwechtje Mihállyal beszélgettünk
Bemutatjuk Schwechtje Mihály film- és színházrendezőt, a Tilos az Á Könyvek legújabb szerzőjét. Ebben az interjúban médiumokon átívelő történetekről, aktuális problémákról, kamaszokról és természetesen a Félúton Berlinbe című ifjúsági regényről beszélgettünk.
A Félúton Berlinbe az első könyved, de határozottan érződik rajta az a rengeteg film, ami kijött a kezed alól. Miben volt más és miben volt hasonló ezen az új médiumon keresztül történetet mondani?
A legnagyobb különbség az, hogy a filmekben vagy a drámákban nem tudom a szereplők fejében lévő gondolatokat megosztani a közönséggel. A regényben ez lehetséges, sőt, ebben a regényben ez a legfontosabb formai elem.
Volt már olyan, hogy egy történetet két médiumon is feldolgoztál? Tervezed esetleg megfilmesíteni a regényedet?
Több filmtervemet is adaptáltam már színpadra. Ez a történet is előbb volt filmterv, a regény megírása segített abban, hogy belemerüljek abba a világba, ami remélem, egyszer akár filmen is megjelenhet majd.
Rendeld meg itt!
Az első nagyjátékfilmed, a Remélem, legközelebb sikerül meghalnod : ) után a Félúton Berlinbe is egy kamaszokról szóló történet. Mi fogott meg annyira ebben a korosztályban, hogy egy újabb nagyobb lélegzetvételű történetet mondasz el róluk?
Nem tudatosan döntöttem így, szembesültem egy jelenséggel, amit a 2008-as gazdasági válság termelt ki. Sokan kényszerültek arra, hogy külföldre járjanak dolgozni, miután az itthoni építőipar bedőlt. Ennek a folyamatos ingázó életmódnak a hatására olyan családok jöttek létre, amelyekben a férfiak évente csak néhányszor, sátoros ünnepeken látogatnak haza. A gyerekek úgy nőnek fel, hogy alig ismerik az apjukat. Erről szerettem volna írni, és automatikusan adta, hogy ismét kamaszok és a kamaszkor körül fog forogni a történet.
Olvass el egy ajánlót a könyvből!
A filmjeid alapján egy kemény Vészkijárat könyvre számítana tőled az ember, a Félúton Berlinbe viszont, bár nagyon mély dolgokról szól, de egy sokkal lazább, könnyen olvasható kamaszregény. Szándékos volt a stílusváltás? Vagy hozta magával a történet?
A kulcsprobléma, amit körüljár nem annyira feszített és drámai, mint az internetes zaklatás, ami az RLSM:) magját adta. Ebben a történetben a szülő-gyerek kapcsolatra és a kamaszkori szerelmi próbálkozásokra koncentráltam. A témák adták, hogy más legyen a hangvétel.
Lapozz bele az első fejezetbe!
Számodra mi a legfontosabb a főszereplőd karakterében? Tudnád őt egy szóval jellemezni?
Önelemző alkat, aki képes szembenézni a gyengeségeivel. Ebből pedig az is következik, hogy van esélye a fejlődésre.
Milyen filmes, színházi, vagy akár könyves projekten dolgozol most?
Az Örkény Színházban dolgozom egy új darabon, májusban lesz a bemutatója. Emellett pedig független játékfilmeken is dolgozom.
A borítóképhez felhasznált portré Valuska Gábor fotója.