Becsengetnek? Jaj, ne...
A nyári szünet végével általában egy jó érzésekkel teli izgalom veszi kezdetét. A gyerekek várják, milyen lesz először betérni az iskolába, vagy hogy milyen lesz újra találkozni az osztálytársakkal. De az iskolakezdés nem mindig gördülékeny, és vannak, akik szorongva, aggodalommal várják a szeptembert. A könyvek ilyenkor is segíthetnek: remek olvasmányokat ajánlunk nektek a különböző iskolakezdési nehézségek leküzdésére.
A suliba járás egy olyan élethelyzet, melyet hajlamosak vagyunk vagy nagyon megszépíteni, vagy csak a rossz oldalát kiemelni. Pedig könnyen beláthatjuk, ez sem egy fekete-fehér kérdés, hanem egy évekig tartó folyamat, melyben vannak szépségek és nehézségek is. Ilyen nehézség lehet, ha nehezen megy a tanulás, vagy ha gondot okoz a gyereknek a közösségbe beilleszkedni. Hogy gördülékenyebben menjen az évkezdés, mutatunk néhány olyan könyvet, melyek nemcsak nagyon élvezetes olvasmányok, de kifejezetten azoknak a gyerekeknek szólnak, akiknek jóleső lehet a saját nehéz témájukról is olvasni egy másik mesekarakter szemüvegén keresztül.
Léna és a táncoló betűk
Elolvasni önállóan az első könyvet: fantasztikus érzés! Az olvasástanulás azonban egy hosszú és bonyolult folyamat, amely a diszlexiás gyerekeket óriási kihívás elé állítja. Bogdán Viki egy elképesztően aranyos és hasznos mesekönyvet írt kifejezetten az olvasási nehézségekkel küzdő gyerekek számára.
Egy ügyes tanító hamar észreveszi, ha a betűzgető gyerekeknek olvasási nehézségei lehetnek. Szerencsére ezt könnyedén meg tudja már állapítani egy szakember, így időben megfelelő segítséget lehet nyújtani a gyereknek. Ráadásul a zavar diagnosztizálásával arra is ráébredhetünk, mely területen kreatívabb viszont a gyerek gondolkodása, és azt is lehet tovább erősíteni.
A Léna és a táncoló betűk szövegét kifejezetten olyan betűtípussal szedtük, mely az olvasási nehézséggel küzdők számára a legideálisabb, így könnyebben fog menni a betűzgetés. Lénával, a rendkívül aranyos, lelkes kislánnyal a diszlexiás gyerekek könnyedén tudnak azonosulni, hiszen az olvasás neki sem megy olyan egyszerűen. Mit gondoltok, sikerül Lénának a könyv végére megszelídíteni azokat a fránya táncoló betűket?
Haladjatok vele együtt az olvasásban! Szerezd be iskolakezdésre a Léna és a táncoló betűket!
Simi és a rendetlen betűk
A Simi és a rendetlen betűkben megismerjük Simit, a diszlexiás iskolakezdőt, aki a kezdeti nehézségek után szakszerű segítséggel és szülői támogatással legyűri Kavarék szellemet, aki minden betűt szeret összekeverni.
A történet igazán valóságos problémákat dolgoz fel, az iskolarendszer egyéni igényeknek való megfelelésének nehézségeitől kezdve a nehézkes tanulás miatti frusztráción át a diszlexiás (és bármilyen más tanulási nehézséggel küzdő) gyermekekben sokszor kialakuló iskolaundorig.
Révész Emese sok humorral és kellő komolysággal mutatja meg a kisiskolásoknak, hogy nincs mitől félni, nincs mit szégyellni, egész egyszerűen más módszerekkel és több türelemmel kell hozzáállni a tanuláshoz. A többi diák számára is érthetővé teszi a diszlexiával élők nehézségeit, tisztázza, hogy ez nem „butaság”, sőt, hírességeket is felhoz példaként, megmutatva, hogy a sikeres és teljes élet elérhető írási és olvasási problémák mellett is – amit Simi is bizonyít a történet végén.
A könyv minden gyereknek fontos olvasmány lehet, amellett, hogy egy pörgős és izgalmas történettel ismerkednek meg, azt is megtanulják, hogyan kezeljék saját vagy kortársuk nehézségeit.
Tedd kosárba!
Ölelj meg-sorozat
A gyerek önbizalmának növeléséhez a legjobb, amit tehetsz, ha segítesz neki megismerni önmagát. Minél többet tud egy gyerek arról, hogy kicsoda ő valójában, mik az erősségei, a gyengéi, hogy hogyan néz ki kívülről, hogy hogyan működik belülről – és még sorolhatnánk –, annál magabiztosabban fog beleállni helyzetekbe.
Ehhez remek segítséget nyújt az Ölelj meg!-sorozat mindegyik része. Különböző élethelyzetekre, nehézségekre, vagy egyszerűen csak az érdeklődés középpontjában álló témákra tudsz külön-külön köteteteket választani. Ha a dühével birkózik meg nehezen a gyereked, válaszd A harag olyan, mint a páncélt. Ha a barátságaiban vannak kérdései, akkor A barátság olyan, mint a libikóka fog remek segítő válaszokat adni. Ha pedig a rosszkedvére keresel gyógyírt, akkor A rosszkedv olyan, mint egy felhő lesz számotokra a legmegfelelőbb választás. A kütyühasználat megzabolázásához pedig Az internet olyan, mint egy pocsolya lesz a ti olvasmányotok.
Bármelyik könyvet választod, nem fogsz mellé, hiszen valamilyen mértékben minden gyereket és felnőttet érintenek ezek a kérdések.
Shona Innes ausztrál pszichológus írta a rendkívül kedves meséket, melyek barátságosan és nagyon jól érthetően adnak át információkat az aktuális helyzetekről. A mesekönyveket Agócs Írisz gyönyörű illusztrációi teszik teljessé. A sorozatot az elsős és másodikos korosztálynak ajánljuk.
Válassz a sorozat részeiből itt!
A világ legjobb iskolája és más történetek
Egy ideje mindenkinek van csapata az udvaron. Külön játszanak a kicsik, a nagyok, a lányok, a rasztás hajúak, a sárga esőkabátosok és a szörnyen veszélyesek. Meg Oszkár. Oszkár túl nagy a kicsikhez, túl kicsi a nagyokhoz. Nem lány, nincs rasztás haja vagy sárga esőkabátja, és egyáltalán nem veszélyes.
Oszkár ezután úgy dönt, hogy megalapítja a világ legkisebb bandáját. Ami méghozzá szupertitkos is. Szerencsére a titkok mindenkit vonzanak, így Oszkár bandájába nemsokára annyian jelentkeznek, hogy alig férnek el a titkos búvóhelyen! Ez a világ legjobb bandája!
Nem rég kezdte az iskolát. Nem vészes! Csak azt bánja, hogy a bandájából a többiek sokkal menőbb iskolákba járnak. Olyanokba, ahol bármikor ki lehet menni a kertbe lombházikót építeni. Vagy ahol van elektromos pingpongasztal. Vagy ahova csupa igazi angol jár.
Oszkárnak már sikerült összehoznia a világ legjobb bandáját. Vajon megbirkózik a feladattal, hogy a világ legjobb iskoláját is megtervezze?
A könyv két kedves története olyan dolgokkal foglalkozik, amik sok iskolakezdő gyerek életében megjelennek: hogyan illeszkedjünk be egy közösségbe? Hogy találjunk barátokat? Hogyan tudunk javítani a környezetünkön? Mindezt mókás, színes képekkel kiegészítve.
Szerezd meg most!
NEM mese
A történetben egy csendes, „túl kedves” kisfiút ismerhetünk meg, akinek sokszor meggyűlt már azzal a baja, hogy nem mer nemet mondani. Legyen az a szomszéd néni, akinek még akkor is eszik a süteményéből, ha tudja, később fájni fog tőle a hasa, hiszen udvariatlan lenne nemet mondani, vagy a játszótéri gyerekek, akik megpróbálják rávenni, hogy egy kóbor cicát megdobáljon.
A történet segít a csendes gyerekeknek megtanulni, hogyan álljanak ki magukért a NEM nevű lény segítségével, aki számtalan módját megmutatja, hogyan lehet kifejezni azt, ha valami zavar, de nem merünk fellépni ez ellen. A könyv nem csak a félénk fiúknak ad tárházat a frusztrációk kezelésére, a lányok is tudják hasznosítani NEM tanításait, és a karakán, bátor gyerekek sokat tanulhatnak arról, miért is visszahúzódó néhány kortársuk és miért bántó nyomást helyezni ezekre a gyerekekre.
Tedd kosárba!
Három szülinapi torta
A teljesen egészséges, problémák nélküli gyermekkor a legnagyobb kincs mind a szülőknek, mind a gyerekeknek, számtalan könyv olvasható a bátor, játékos, vicces gyerekekről, akik kalandoznak és felfedeznek. És kevesebbszer találkozunk azokkal, akik – bár – korlátok között élik mindennapjaikat, mégis megtalálják a teljességet.
A Három szülinapi tortában megismerjük Szilit, a koraszülött kisfiút, aki épp új óvodába érkezik. Az ő története segíti az ovis társakat, szülőket és nevelőket érzékenyíteni a csoportba való befogadásra. A történet bemutatja, hogy a mozgásában bármilyen szinten korlátozott gyerekek könnyen válhatnak kirekesztett tagjává egy csoportnak, megismerjük az ez esetben gyakran felbukkanó elszigeteltség érzését, de ahogy bontakozik ki a történet, egyre inkább látják Szili kortásai, hogy ez csak annyit tesz, hogy más képességekkel rendelkezik, amelyek előtérbe kerülve máris egyenértékű tagjává teszik a csoportnak.
Természetesen a történetből az is kiderül, hogy miért is kap Szili három szülinapi tortát!
Tedd kosárba!
Vagánybagoly és a harmadik á
Vagánybagoly és a harmadik Á – avagy mindenki lehet más – Bán Zsófia első gyerekeknek (is) szóló meseregénye, melyből megismerheted a harmadik á tanulóit. Akik bizony mind-mind nagyon különbözőek.
Ide jár Nemhanemka, Pipacs Vili, Kasza Blanka, Varga Liza, Hirlemon Bonifác, Biliboc Valentin, Hardtmuth Kohinoor és Lakatos Sanyika is. Ahányan vannak, annyifélék!
Van egy szuper tanító nénijük, Mimi néni, aki mindig mindent igyekszik megoldani. De van, amikor Mimi néni sem elég: ilyenkor lép a színre Vagánybagoly, aki ott él az iskola melletti erdőben, mindent tud, mindent lát, mindent ért, és segít a gyerekeknek. Vagyis Vagánybagoly egy igazi szuperhős!
Bán Zsófia meséje igazi érzékenyítő mesekönyv, hiszen minden fejezete, minden története arra emlékeztet, amit az alcím ki is mond: mindenki lehet más. Még ha néha ezt nem is mindig olyan könnyű elfogadni és feldolgozni.
Tedd kosárba!
Misinek ma rossz napja van
Vannak olyan napok, amikor egyszerűen minden félresikerül. Amikor bármit is csinálunk, hiába a legjobb szándék, azt a napot a legjobb lenne elengedni. És, ami még rosszabb, jellemzően ezekre a napokra emlékszük a legtovább. Vagy mégsem? Elképzelhető, hogy a dolgok már csak attól szebben festenek, hogy máshogy állunk hozzájuk?
Csepregi János regényében egy ilyen, legrosszabb(-nak tűnő) nap történetét olvashatják a kiskamaszok. A kötetet – Felvidéki Miklós és Gráf Dóra jóvoltából – vicces illusztrációk és vagány formázás teszik még könnyebben befogadhatóvá azon gyerekek számára is, akik – még – nem szeretnek olvasni.
Szerezd be még ma!
Akit csak a fenyők láttak
Mire képes egy osztályközösség, sőt, egy iskolaközösség, ha összefognak egy közös cél érdekében? Milyen az, ha valaki, legyen bármilyen segítőkész, nem tud bekapcsolódni a közös munkába, mert úgy érzi, nem illik a közösségbe?
A Zöld Lomb Általános Iskola minden egyes diákja a karácsonyt várja: az iskolások részt vesznek ugyanis a különleges karácsonyi műsorban, aminek célja a befolyó adományokból megmenteni az iskolát, ugyanis síközpontot terveznek a helyére.
Minden diák kiveszi a részét a próbákból, a díszletek építéséből, a jelmezek összeállításából... kivéve Miksát, aki nem szeret szerepelni, mert állandóan összekeveri a sorokat, még akkor is, ha előtte órákat gyakorolt. Legszívesebben láthatatlanná válna, hogy ne piszkálják többé – és úgy tűnik, a karácsonyi varázslat teljesíti a kívánságát...
A könyv végén világos az üzenet: Miksára ugyanolyan nagy szükség van, mint minden más tanulóra, és ő is hozzá tud adni a közös munkához a maga különleges módján.
Tedd a kosaradba!
Ha tényleg tudni akarod... – A neurodiverzitás könyve gyerekeknek és felnőtteknek
ADHD, autizmus spektrumzavar, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, tik zavar… Szavak, melyeket gyakran frusztrált sóhajok és szemforgatások kísérnek, mert a külvilág sokszor csupán annyit lát, hogy az ilyen gyerekekkel MINDIG CSAK A BAJ VAN!
Izegnek-mozognak, nem tudnak nyugton maradni, vagy éppen bosszantóan akadékoskodnak, totojáznak, elkésnek, elrontják, elfelejtik, eltévesztik, összekeverik, és egészen egyszerűen nem boldogulnak vele… Hogy mivel? Hát a hétköznapi feladatokkal, amelyek nekik gyakran igazi kihívást jelentenek. Közben azonban tele vannak jó szándékkal, és azok a dolgok, amelyek kívülről nézve olyan idegesítőnek és lehetetlennek tűnnek, belülről egészen máshogy festenek. Ha egyszer megnéznénk az ő szemükkel a világot, utána őket is másképpen látnánk. De hiszen megnézhetjük – ebben a könyvben!
Egyik legtehetségesebb magyar gyerekkönyvírónk, a kétszeres Hubby-díjas Vibók Ildi a Bethesda Gyermekkórház vezető pszichológusának, Szegleti Gabriellának a segítségével bújt e különleges gyerekek bőrébe, hogy valódi empátiával és melegszívű humorral mutassa meg sajátos világukat.
A szerzők meggyőződése szerint a neurodiverzitás, vagyis az idegrendszer működésének különböző, sokszínű volta nem átkot, hanem értéket jelent. Ám ahhoz, hogy ezt az értéket képesek legyünk megfelelően óvni és ápolni, értenünk kell, hogy mivel állunk szemben.
E könyv elsődleges célja, hogy a megértést segítse, mind az érintett gyerekek, mind neurotipikus társaik, a szülők és a pedagógusok körében – mert a megértéssel együtt jár a nagyobb empátia és türelem is, hogy a gyerekeknek kevesebbet kelljen szenvedniük különbözőségük miatt, s erősségeik kibontakozhassanak.
Tedd a kosaradba!