Egy lázadó, erős nő
A szívünkre hallgassunk, vagy a parancsokra, amiket kapunk? Az istenek (természet, karma – igazából nevezhetjük a felsőbb erőt bárhogy), vagy az emberek törvényei a fontosabbak? Mégis kinek kell megfelelnünk? Magunknak? Másoknak? Diktátorok, lázadók egy ókori görög drámában – nem furcsa ez kissé? Egyáltalán nem. – Sárközi Máté ajánlója
A történet szerint Antigoné el akarja temetni testvérét, Polüneikészt, mert a görögök hitvilága szerint csak így juthat a túlvilágra, ám ezt a király, Kreón (akinek a fiával főszereplőnk a tervek szerint összeházasodna) megtiltja, ugyanis Polüneikész saját hazája ellen harcolt. Ám a lány mégis eltemeti, és ebből a konfliktusból burjánzik ki egy személyes dráma, valamint az egész nép drámája.
Antigoné megtestesíti az embert, a mindenkori embert, ugyanis nekünk nap mint nap döntéseket kell hoznunk, hogy kinek felelünk meg, ahogy azt ő is tette. Neki arról kellett döntenie, hogy fejet hajt a zsarnok Kreón előtt, vagy pedig az istenek (íratlan) törvényeit követi – nekünk szerencsére ilyen komoly döntéseket nem kell hoznunk, csak mondjuk el kell döntenünk, hogy a diáktársadalomnak vagy a tanároknak felelünk-e meg inkább.
Nem lehet elmenni amellett, hogy milyen központi szerepe van a drámában a családnak, az összetartásnak, hiszen Antigoné is azért vállalja a börtönt, a halált, hogy öccse iránti tiszteletét kifejezze, Haimón, a király fia is menyasszonya miatt lesz öngyilkos, valamint az ő anyja, Euridiké is férje miatt vet véget életének.
Felmerül a kérdés, hogy mit nyert Kreón… Nos, elvesztette a családját, népe nem tiszteli többé igazán. Mindezt miért? Mert zsarnok volt, mert önfejű volt. Teljesen korszerű pályaképe ez egy diktátornak…
Ki kell mondanunk, az Antigoné modern. Máshogy, mint a huszadik-huszonegyedik századi művek, bár a dráma szerzője, Szophoklész rengeteg újítást honosított meg a görög színházban, például eggyel több szereplőt szerepeltetett a színpadon, mint elődei, hogy mozgalmasabb legyen a cselekmény.
Ez a műve – ha nem is szerkezetében, nyelvezetében – tartalmában modern. Olyan égető problémákkal foglalkozik, mint a megfelelés kérdése, egy lázadó, erős nő(!) meghurcolása, egy család széthullása, egy diktátor zsarnokoskodása, „kiégése”, a nép semmibe vétele. Egyértelműen korszerű, és a mai embernek is rengeteget mond a világról.
Itt olvashatjátok a sorozat többi részét,
és Máté bemutatkozását!