
Fel tudsz sorolni harmincegyféle érzelmet?
Ez a könyv nem fog mindent elmondani az érzelmekről, mert ehhez kellesz te is és a gyereked is. Annak felismerésével, hogy ha egyszer elkezdtek tudatosan foglalkozni a saját érzéseitekkel, egy egész új világ tárul fel, ami csak a tiétek. Ebben fog segíteni ez a csodálatosan érzékeny mesekönyv, tele nagyon kedves és aranyos rajzokkal. Ismerd meg Az öröm trambulinon ugrál című kötetet!
Szülőként nehéz megbirkózni azzal, hogy ideális esetben az óvodás kor az érzelmi nevelésről kéne, hogy szóljon. Azért nehéz, mert a mostani szülők gyerekkorában még nem ez volt a fő fókuszban, így az érzelmek tudatosítása és megélése legtöbbször felnőtt korban kezdődött el. Hogyan lehet ezt mégis átadni a gyerekeinknek? Megnyugtatunk, nem kell hozzá varázslat: itt egy csodálatos képeskönyv, ami pont úgy mesél az érzelmekről, ahogy az felnőttnek is, gyereknek is kényelmes.
Az öröm trambulinon ugrál kiemelkedő minőségét mutatja, hogy hazájában, Lengyelországban 6 díjat nyert, rangos nemzetközi elismeréseket zsebelt be, és eddig 28 nyelvre fordították le. A siker nagyon is érthető: Tina Oziewicz szerző és Aleksandra Zając illusztrátor olyan tömör, mégis világokat feltáró mesekönyvet alkotott, mely egyaránt sokat tud adni a felnőtt és a gyerek olvasóknak is.
Az öröm trambulinon ugrál 31 féle érzelmet mutat be nagyon finom, minimális eszközökkel élve. Minden oldalpáron találtok egy érzelmet, aki éppen valami igazán rá jellemzőt csinál, és ezt láthatjátok a rajzokon is: egy édes, manószerű lény maga az érzés, akit a gyerekek rögtön a szívükbe fognak zárni, annyira aranyos. A cselekvés, amit csinál, az pedig mind olyan, amit az óvodások is jól ismernek akár saját tevékenységeikből, akár mesekönyvekből, vagy a szüleiknél már látták. Vagyis a helyzetek érthetők minden gyerek számára, könnyen tudnak a könyvbeli érzésmanókkal azonosulni.
Rendeld meg itt!
Hogyan működik a mesekönyv? Az érzelemszabályozás alapjai Aleksandra Zając illusztrációjaA könyv fontos jellemzője, hogy mindegyik érzelem, amit megszemélyesít a szerző, az éppen cselekszik valamit. „Az öröm trambulinon ugrál.” „Az együttérzés összeszedi a csigákat a járdáról.” „A szégyen gödröt ás, és elbújik a föld alá, mint a vakond.” Ez miért jó a gyerekeknek? Egyrészt a gyerekek még a cselekvések szintjén jobban értik, jobban ismerik a történéseket, mint a belső világuk működését. Könnyű belátniuk, hogy amikor trambulinon ugrálnak, valóban ők is szoktak örülni. Vagy hogy ha kutyát simogatnak, tényleg nyugodtak szoktak lenni. Ha pedig kiabálnak, sokszor éreznek dühöt.
Ugyanakkor az, hogy ezeket az érzelmeket cselekvésekhez köti a szerző, arra is rámutat, hogy a tetteink és a belső világunk össze van kötve. Ez pedig az érzelemszabályozás alapját határozza meg. Ha felismerjük az érzéseinket, és tudatosítjuk magunkban, éppen mi történik velünk, könnyebben szabályozzuk azt is, milyen cselekvést engedünk meg magunknak abban a helyzetben. Ha értem, hogy dühös vagyok, ilyenkor meg szoktam bántani valakit, csapkodni szoktam vagy kiabálni, akkor van lehetőségem dönteni, melyik kifejezési formát fogom választani. Ismerős ez a mondat a hétköznapokból? Nyugodtan lehetsz dühös, de nem ütheted meg a másikat – ez pontosan erről szól. Az öröm trambulinon ugrál segítőd lehet ezekben a helyzetekben is.
Aleksandra Zając illusztrációjaAz érzés–cselekvés metafora visszafelé is működik. Ha megértem, hogy az érzéseim és a cselekedeteim egymással összefüggésben vannak, akkor abból, amit épp teszek, vissza tudok következtetni az érzésemre. Éppen emiatt van az, hogy a gyerekeknek az indulatszabályozás tanulása egy hosszú folyamat: mert nem egy egyszerű tiltást kell elfogadniuk, hogy valamit nem lehet. Hanem azt, hogy amit csinált, amögött van egy érzés, amit másképp kell megtanulnia kifejezni.
Lapozz bele itt!
A mesekönyvben az érzelmek és a hozzájuk kapcsolódó cselekvések azt is elfogadtatják a gyerekekkel, hogy az érzelmeiket kifejezhetik – sőt, ez a természetes. Így erősödhet az a bizonyos önbizalom is.
A lengyel alkotópáros mesekönyvének hatalmas érdeme, hogy sem a képek, sem a szövegek nem minősítik az érzéseket: pusztán az érzelmek megjelenítésére koncentrál, és egyben segít magunkban is előhívni azt az adott érzést. Az, hogy a szülővel közösen lehet beszélgetni mindenféle érzésről – nehézről is, könnyűről is – egy kedves mesekönyv fölött ülve, azt közvetíti, hogy minden érzés elfogadható és kifejezhető. Ez közelebb engedi a gyerekeket önmagukhoz, ahhoz a belső világhoz, ami sokszor számukra is ijesztő lehet.
Itt tedd a kosaradba!
Hány éveseknek ajánljuk? Aleksandra Zając illusztrációjaA mesekönyv felépítése az óvodáskorú gyerekek számára a legideálisabb, de meg kell említenünk a kötet kortalanságát is. Mivel hasonlatok, mataforák, szimbólumok mentén mesél a könyv, mindenki annyit vesz ki magának belőle, amennyi az életkorának megfelel, valamint – ami pedig talán még fontosabb, akármennyi idős is –, amire éppen készen van.
A mesekönyv szülőknek önismereti könyvként is tökéletesen használható. Ha az érzelmek megismeréséről beszélünk, el se tudunk képzelni ideálisabb helyzetet, mint hogy a gyerekkel közösen olvassuk a kötetet, közben engedjük a saját érzéseinket is megjelenni magunkban és – a gyerekek nyelvén – megosztani azt az ovisunkkal, miközben ő is mesél a saját élményeiről. A cikk szerzőjének egyik elve, amit most is lehet hangsúlyozni: a gyerek érzelmi nevelése nem valami, ami önmagában a gyerekkel történik. Ez egy családi munka. Ehhez kínál fantasztikus segítséget Az öröm trambulinon ugrál.
Végeláthatatlan beszélgetésekhez, és a szülői önismeret fejlesztéséhez is bátran ajánljuk ezt a könyvet.
Fodor Andrea irodalomterapeuta cikkét olvastad
A könyvet Körner Gábor fordította.
A könyv az Európai Unió társfinanszírozásával jelent meg.
