Program
age_group
6-14 éveseknek
exped_programoldal.jpg

Pagony exPEDíció

Játék, kerettanterv, kompetenciák – Rendhagyó irodalomórák 1-4. és 5-8. osztályosoknak a Bartók Pagonyban, ahol kortárs irodalmi műveken és saját alkotásokon keresztül sokféle mozgásos és verbális eszközzel az adott évfolyamnak megfelelő kompetenciák fejlesztése, izgalmas szövegek megismerése és az olvasás megszerettetése egyszerre valósul meg.

Bartók Pagony

program részletei

A Pagony Kiadó többek között folyamatosan azon is dolgozik hogyan lehet a gyerekek számára az irodalom és a nyelvtan tanítását igazán izgalmassá, élményszerűvé tenni. Hogyan lehet találkoztatni a kerettantervi elvárásokat a játékkal és a kortárs irodalommal? Hogyan lehet sok mozgásos és verbális feladattal, az egyéni és a közös alkotás örömét megérezni és szinte észrevétlenül különböző kompetenciákat fejleszteni?

Pagony exPEDíciónk keretén belül 1-4. és 5-8. osztályos általános iskolásoknak kínálunk különböző fókuszú, a kerettantervhez kapcsolódó foglalkozásokat, melyeket Nemes-Jakab Éva tart a gyerekeknek.

A foglalkozások ára: 20 főig 25 000 Ft, utána 1 200 Ft/fő, melyért nemcsak a 90 perces foglalkozásban vehetnek részt a gyerekek, hanem minden egyes osztály/csoport egy-egy értékes, 5 darab kortárs gyerekirodalmi könyvet tartalmazó csomaggal is távozik, amelyek alapját képezhetik az osztályon belül egy kis olvasósarok kialakításának is.

Választható időpontok:

Kedd: 08:30-10:00

Szerda: 08:30-10:00 vagy 10:30-12:00

Csütörtök: 08:30-10:00 vagy 10:30-12:00

A foglalási naptár az oldal alján található!

Az egyes évfolyamoknak szóló foglalkozások témája:

1. osztály: A tündér csizmájának nyomában

A 90 perces foglalkozás Gimesi Dóra-Szegedi Katalin A tündér csizmája című könyvén alapszik. A kerettantervi fejlesztési célokon belül a szerialitás, az időbeli tájékozódás, a szövegalkotás kompetenciáját támogatja. A foglalkozáson belül a Papírszínház felhasználásával indulunk, hogy aztán különböző küldetéseket teljesítve, a gyerekek együttműködésre épülő mozgásos feladatokon keresztül a mese dramaturgiáját követve a gyerekek megfogalmazzák a saját vágyaikat és elkészítsék, ha nem is a tündér, de saját csizmájukat, amelyet magukkal is vihetnek.

2. osztály: Versíró kvartett

Ebben a 90 percben egy versíró kvartettre hívjuk a gyerekeket, melynek során klasszikus és kortárs irodalmi művekkel dolgozva a fonémahallás, a ritmusfejlesztés és az együttműködés fejlesztése a fő cél. Tanítási fókusz a vers formai jellemzőinek tudatosítása, NAT kötődése pedig a Beszéd és olvasás témakörén belül a Vers altémakör és az Írás és helyesírás témáján belül a A nyelv építőköveivel való elmélyültebb foglalkozás. A felhasznált kortárs művek forrásai a Friss tinta! (gyerekvers-antológia), Julia Donaldson Kvirtek és kvartok című meséje és Fenyő D. György Útikalauz a vershez című ismeretterjesztő könyve. A gyerekek a foglalkozás végén saját alkotásaikat vihetik magukkal a könyvcsomagon kívül.

3. osztály: Miért nyúl a nyúl, és mit dob a dob?

Ez a 90 perces foglalkozás a Nyelvi tudatosság, Anyanyelvi ismeretek, Írás és helyesírás kerettantervi témakörökhöz kapcsolódik Berg Judit Két kis dinó a középkorban című könyve alapján. A cél a mese segítségével az anyanyelvi kompetenciák fejlesztése. A keretjáték alapja, hogy egy időutazás során a gyerekek Mátyás király udvarába kerülnek, és egy gyanús, félreérthető üzenet megfejtésében kell segédkezniük. Ez a játékos forma a szótárkészítés technikájával a homonímia különböző megvalósulásait tudatosíthatja a gyerekekben, miközben a kontextusba illő szavak pontos használatával ismét csak egy fontos küldetést teljesítenek.

4. osztály: Versnyomozás, avagy hová tűnt Fűzfa Artúr?

Ez a szintén 90 perces foglalkozás a kerettantervi Olvasás és szövegértés témán belül a Versek altémaköréhez tartozó kulcskompetenciákat fejleszti, azaz a kommunikációs, a személyes és társas kapcsolati kompetenciákat, valamint a kreativitásnak és az önkifejezés fejlődésének ad teret.

Támogatja a szövegértési és szövegalkotási, az emlékező- és a verstanulási képességet, mozgásos feladatai is a versalkotási és a ritmusérzéket fejlesztik. A foglalkozás kerettörténete Annie G. Schmidt Viplala című meseregényén alapszik, a helyi adottságokhoz szabva. Az osztály „kirándulásra indul” egy BP nevű városban, melynek békés mindennapjait egy rendkívüli esemény zavarja meg: eltűnik Fűzfa Artúr, a város híres poétája, és egy fontos versének is nyoma vész. A költő és kézirata utáni nyomozás során a gyerekek különböző állomásokon fokozódó nehézségű játékos szövegalkotási feladatokon keresztül jutnak el a szövegrekonstrukcióhoz, amely lényegében egy saját mű megalkotása lesz.

4-5. osztály: Mindenki láthat mást – Bán Zsófia: Vagánybagoly és a negyedik Á – avagy mindenki láthat mást

A foglalkozás Bán Zsófia Vagánybagoly és a negyedik Á – avagy mindenki láthat mást című könyvéből inspirálódva közös történetalkotásra hívja az osztályokat.

Az alkotómunka első fázisában a gyerekek különböző érzékszerveik bevonásával gyűjtik össze az elbeszélő mű megírásához szükséges szövegalkotó elemeket, majd a történetet egy jól körülhatárolt történetváz segítségével csoportmunkában építik össze, és írják meg saját változatukat egy témára.

A foglalkozás második alkotószakaszában megismerkedhetnek az antológia fogalmával és a Pagony Kiadó gyűjteményes kiadásaival, melyek segítségével az írnok szerepében lévő diákok megírhatják a csoportok írásaiból összeálló antológia könyvismertetőjét.


5-6. osztály: Patakontúl és innen – Petőfi Sándor: János vitéz – Szabó Borbála: A János vitéz-kód

Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye megkerülhetetlen olvasmány minden magyar iskolás számára. A mese és valóság világát varázslatosan összebékítő és sok-sok kérdést felvető történet akkor tud igazán élménnyé válni a gyerekek a számára, ha maguk is otthonosan és tudatosan közlekednek e két világ között.

A 90 perces foglalkozás már igényli Petőfi Sándor művének vagy legalábbis a történetnek az ismeretét, azonban drámajátékos eszközökkel olyan új szempontokat adhat a szöveg feldolgozásához, amelyben a gyerekek aktív résztvevőként a János vitéz világából kiindulva egy új világot teremtenek, szereplőket, karaktereket formáznak meg, és feltárják, hogy milyen konfliktusok vannak a Vágtató Patak által elválasztott két világ között.

Miért félünk a boszorkányoktól és a Patakontúl világától?

Hogy lehet ezt a világot feltérképezni és megérteni? Hogyan léphetünk túl félelmeinken, hiedelmeinken? És nem utolsósorban: hogyan változtathatja meg Petőfi Sándor művének világát, ha véletlenül belekerül egy szemüveg?

Mindez nagyon rejtélyesnek hangzik? Reméljük, igen. De akik részt vesznek a foglalkozásban, azok számára világossá válnak az összefüggések.

A foglalkozás kerettantervi kötődése egyértelmű, hiszen 5. osztályban Petőfi Sándor János vitéz című elbeszélő költeménye 14 órában tanítandó, önálló témakörként jelenik meg. Ám amíg a kerettantervi leírásban a poétikai jellemzőkre és fogalmakra nagy hangsúly kerül (verses epika, elbeszélő költemény; ütemhangsúlyos verselés, verssor; felező tizenkettes, páros rím; hasonlat, metafora, megszemélyesítés; párhuzam, ellentét), addig ebben az elsősorban drámajáték alapú foglalkozásban a történet mélyebb rétegeinek, etikai kérdéseinek megértésére fókuszálunk. Ezért lehet élményszerű 6. osztályosok számára is.

7-8. osztály: Kicsibácsi, Kicsinéni, Helyesírás (no meg persze Imikém) avagy A szavakkal teremtés ereje – Dániel András: Kicsibácsi és Kicsinéni (meg az Imikém)

A helyesírás egyszerre szórakoztató és elmélyült, maradandó tudást eredményező tanítása talán az egyik legnagyobb kihívás. És ha akarjuk fokozni a téteket: nézzük meg, mit tudunk kezdeni az egybeírás-különírás alfejezettel, az alárendelő és a mellérendelő szóösszetételek helyesírásával! Nem hangzik túl csábítóan?

De ha onnan nézzük, hogy a szavakkal, a szóalkotással teremteni tudunk, hogy az összetett szavak új jelentést hordoznak az összetételi tagok elsődleges jelentéséhez képest?

Vagy ez még mindig ijesztően hangzik? Akkor itt a feloldás: Dániel András egyszerre játékos és filozofikus kisprózái sokszor olyan humoros nyelvi játékokra épülnek, amelyek gyakorlatilag felölelik az egybeírás-különírás szabályainak palettáját. Mintaként követve a szerző gazdag nyelvi világát a diákok világteremtő szóalkotások segítségével fedezhetik fel és jegyezhetik meg az elsőre nem biztos, hogy érthető szabályokat. Amelyekről még az is kiderülhet, hogy nem is (nemis?!) annyira veszedelmesek...

ADVENTI FOGLALKOZÁS

Ez egy izgalmas versírós foglalkozás Szabó T. Anna Adventi kalendáriuma nyomán, ahol mindenfélét játszunk a költői szövegekkel. Játékokon keresztül fejtegetjük a versek titkait, hogy a foglalkozás végére megszülethessen az osztály rendhagyó téli verskompozíciója. A gyerekek az együttlét során megérezhetik a szavakkal történő önkifejezés örömét és megláthatják az irodalmi alkotásban az ajándékozás egy formáját. Mindenki megírhatja a maga téli versét, amelyekből összeáll egy elvihető karácsonyi osztálydekoráció.

A foglalkozás megálmodója és megvalósítója Nemes-Jakab Éva pedagógus.

Az adventi programra az exPEDíció általános feltételei érvényesek.

Hol, mikor?

szabad
foglalt
loader
Az időpontok betöltése folyamatban...

Válaszd ki az időpontot!

loader
Az időpontok betöltése folyamatban...

Sütihasználati beállítások