Kártyák a szünetre
A Madách Imre az egy utca, ugye? A Balaton meg az a ház, ahol nyaralunk? Budapest város vagy ország? Ha már Kelenföldig elment a vonat, akkor az már tuti külföld, ugye, mert annyira régóta elindultunk, és már az összes uzsonnánkat is megettük... Na, akkor ezen a ponton vegyük elő az Ország-várost (meg aztán majd az Amíg utazunkot)! Hogy ne a kefét rágjuk egész úton, ahogy a kettővel ezelőtti században mondták volt...
Ország-város, kicsi-nagy
Én magam is elég rossz vagyok földrajzból, de Ország-városozni valamiért nagyon szeretek én is, a gyerekeim is, sőt, nem találkoztam még senkivel, aki ne szeretett volna. És már kiskoromban is szerettem! Pedig az apukám annyi, de annyi munkásmozgalmi hőst tudott M-mel, a nagypapám meg rengeteg írót, hogy esélyem sem volt. Épp ezért mindenki elosztotta a pontjai számát az életkorával... vagy "gyerekek a felnőtt ellent" játszottunk.
Én pedig később bevezettem itthon a mesehős kategóriát (tudjátok, hogy mennyi mellékszereplője van a Harry Potternek? na, ugye, de a tízévesetek tudja), az ételeket és italokat. Ebből az ötletből született az Ország-város, kicsi-nagy játékunk. Szerettük volna az eredeti, népszerű, klasszikus Ország-várost kicsit gyerekbarátabbá tenni. Ebben a gyerekesített verzióban persze ott van az összes klasszikus kategória és a teljes ABC, de kitaláltunk mindenféle gyerekeknek ismerős helyszíneket, fogalmakat is, játszótértől strandon át az éjszakáig, amikhez szavakat lehet párosítani. Mert miért kéne mindenkinek műveltnek lenni már hatévesen? Hát honnan tudja az ember, hogy Jókai Mór, Jedlik Ányos és Jónás Vera neve is J-vel kezdődik? Ámde a játszótéren biztosan van mászóka, mackó (ha valaki lehozta) és motor (mármint műanyag). Ha pedig megbolondítottuk a kategóriákat, akkor egyértelmű volt, hogy a betűkkel is kezdeni akarunk valamit. A betűket ezért egy következő körben lecserélhetjük tulajdonságokra, és akkor máris egyértelmű, hogy az erdőben kicsi a hangya, a kullancs és a porszem, de nagy a szarvas, a bükkfa és a hegy. Ugye, milyen jó? És ha megijednénk, hogy a kis poronytok így sosem tanulják meg, hogy Marx-Engels két betűhöz is elsüthető, akkor gondoljunk arra, hogy a szókincsfejlesztést viszont nagyon hathatósan segítjük elő ezzel a játékkal. A sok gyönyörű kártyából mindig újabb és újabb párosításokat tudunk kihúzni - megunhatatlanul.
Jó fejtörést a Budapest-Balaton-Brazília tengelyen!
Amíg utazunk
Vannak olyan gyerekek, akik a megállóba befutó troli láttán okos fejükkel biccentve csak annyit mondanak, ZIU-9.
Elsősorban nekik készítettük el az Amíg utazunk kártyát, amin sok-sok járművel találkozhatunk (az Amíg utazunk könyvekhez hasonlóan), olyanokkal, amelyek Budapest utcáin járnak, és olyanokkal, amelyek csak réges-régen jártak erre, vagy esetleg csak a Dunát vagy a kék eget hasítják. A kártyák rajzai pontos másai a valódi járműveknek, és a rajzok alatt megtudhatjuk, milyen hosszú, nehéz, gyors és régi az adott jármű, valamint hogy hányan férnek fel rá. Az adatokat pedig egy olyan szakértő ellenőrizte, aki már kiskorában is rajongott a járművekért. Mivel azonban nem olyan egyszerű kérdés, hogy egy járművet mikor gyártottak, vagy milyen gyors, ezért az adatok jelentését el is magyarázzuk a pontosságot kedvelő játékosoknak a szabályban. Van olyan troli például, amivel simán lehetne 90-nel csapatni, ám forgalomban 50 km/h a maximuma. Mivel közösségi közlekedési eszköz, ezért ezt vettük figyelembe...
A kártyákat nemcsak nézegetni lehet, bár már az is nagyon jó érzés, hanem háromféle játékot is játszhatunk velük. Természetesen az adatok szerelmesei autóskártyázhatnak, bár nehéz eldönteni, hogy egy közlekedési eszköz esetében az a jó, ha minél nehezebb, vagy ha minél könnyebb? Ezt már rátok bízzuk! Ezenkívül játszhatunk a paklival kent-kupéhoz hasonló játékot, ahol is négy egy csoportba tartozó lapot kell titokban gyűjtenünk (például négy villamost), és jeleznünk a társunknak, hogyha sikerült. Nekem ez volt a kedvenc vakációs játékom, bár sok ész nem kell hozzá, de lehet csapkodni, nevetni, pókerarcot vágni és kémkedni, és azért az is elég jó. Ráadásként egy jó kis gonoszkodós játék is van a dobozban, amiben az a célunk, hogy pirosat adjunk a másiknak, azaz úgy dobáljuk a lapjainkat, hogy nála maradjon a Piros Lámpa, aminek nincs párja.
Akkor ha ez a két játék megvan, már csak egy dologra kell figyelni: hogy nehogy elfelejtsünk leszállni a Siemens Desiróról Káptalanfüreden!