Jutalomkönyvek
Az év végi jutalomkönyv kiválasztása mindig nehéz feladat, ha szeretnénk valóban személyre szóló, az érdeklődési körnek megfelelő, nem nyomasztóan nehéz, de mégis minőségi olvasmányt adni a diákok kezébe. Ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani a Pagony&Tilos az Á könyvek kínálatából merítve.
Válassz innen életkor vagy érdeklődés szerint:
Alsó tagozat, 4. osztály:
Azoknak, akik szeretik a kalandokat, és még időben szeretnénk megállítani a videójátékokra való rászokásukat
Bojti Anna: Éjszaka az állatkertben– Kaland-Játék-Kockázat
Az Éjszaka az állatkertben főhőse TE vagy, kedves olvasó! Egy éjszaka nem találod a tesódat az ágyában. Nem habozol, útnak indulsz, hogy megkeresd Dodót. Ám arra nem számítasz, hogy az éjszakai állatkertbe érkezel, ahol nyüzsögnek a furcsábbnál furcsább lények… Állj szóba az utadba akadó lényekkel, szerezz információkat és értékes tárgyakat tőlük, akárcsak egy kalandjátékban, és mentsd meg a testvéredet! Minden bekezdés végén választhatsz, hogy merre mész tovább és mit kérdezel. MOST te alakítod a történetet! Ám a rejtély nemcsak egyféleképpen fejthető meg: a 400 oldalas könyvön és az állatkert zegzugos útjain sokféleképpen végigmehetsz, különböző tárgyak segítségével oldhatod meg az előtted tornyosuló akadályokat, így egy olvasás során csak egy kis szeletét ismered meg ennek a varázslatos és nagyon vicces éjszakai világnak. Ezt a könyvet legalább négyszer el lehet olvasni úgy, hogy mindig más részeket fedezel fel benne! Abszolút éjszaka, abszolút nyomozás, abszolút interaktív, négy különböző módon alakítható történet 400 oldalon!
Felső tagozat, 5-6. osztály:
Azoknak, akik szeretik a nyomozást és a kalandokat
Casey Lyall: A nagy csekklopás
Howard Wallace a saját magánnyomozói szabályai szerint él. Ő aztán tudja, hogyan induljon ki abból, amije van: ballonkabát helyett fürdőköpeny, összetákolt iroda az iskola hátsó kertjében, barátja pedig egy szál sem.
Amikor egy diáktársa megbízza egy zsarolási ügy felderítésével, azonnal elvállalja a megbízást, sőt még az új lányt, Ivy Masont is maga mellé veszi.
Mire Howard rájön, hogy Ivy nem csak segéderőként hasznos, de barátnak sem olyan rossz, addigra annyi iskolai szabályt szeg meg, hogy választás elé kerül: elveszíti Ivy barátságát vagy örökre feladja a magánnyomozást.
Kristine Asselin – Jen Malone: Kulcs a múltba
Hannah Jordan egy múzeumban lakik. A newporti Szilfa kastély gondnokának a lánya, és odáig van az épület korábbi lakóinak a történeteiért. Külön kedvence Maggie Dunlap, a vele egyidős örökös, akiről még festmény is készült.
Amikor egy titokzatos tükör lehetővé teszi, hogy Hannah és Maggie helyet cseréljenek, Hannah beleveti magát, hogy megakadályozza a képlopást, Maggie pedig megismerkedik a mobiltelefonnal, a focival (amit lányok is játszhatnak!) és mindazzal a szabadsággal, ami a mai gyerekeknek a legtermészetesebb. Viszlát, fűzők!
Az időutazásba ágyazott krimi a sodró kaland mellett fontos kérdéseket feszeget. Őszinte rácsodálkozás a századelő és a 21. századi nőjogi helyzet különbségeire és feszültségeire. Abszolút krimi, abszolút szabadság, abszolút girl power és egy dőutazásba ágyazott krimi.
Kertész Erzsi: A hógömb fogságában (A Panthera – trilógia első része)
Egy hat fős, diákokból álló csoport kalandjai egy majdnem hétköznapi szituációból indulnak ki: hegymászó szakkört hirdetnek meg egy külvárosi művelődésházban. A több, realista elemből kiinduló történet átbillen a fantázia világába, amikor egy átméretező segítségével lekicsinyítődik a hegy és a gyerekek is, hogy a „gonoszok” kincskereső terveit végrehajtsák.
A regényben a valóságos világ elemei és a mesés fantázia átszövik egymást. Az elbeszélő egy dadogós kisfiú, akinek elbeszélése több síkon is mozog. Bár a közösségben épp a dadogása miatt inkább csöndes és háttérbe húzódó, az események krónikásaként mégis fontossá válik. Ahogy a kicsit különc Noémi is, aki nem kerül be a hógömbbe, ám ő kívülről, a portás néni segítségével lesz nélkülözhetetlen része a csapatnak.
Azaz mindenki egyformán fontos a közösségben!
Azoknak, akik a fizikát (is) szeretik
Eric Elfmann – Neil Shustermann: Tesla padlása (Az Akcelerátus – trilógia első része)
Egy tragikus baleset után a Slate család, apa a két kamasz fiával, az anya elvesztésének terhével Floridából Colorado Springsbe költözik egy távoli nagynéni régi és régóta üresen álló házába. A padláson lévő limlomokból nem várt sikerű garázsvásárt rendeznek, ám a tárgyak bizonyos szempontból mágikus működésbe lépnek. A regény főszereplője a 15 éves Nick, a nagyobbik fiú, akinek egyszerre nagyon sok mindennel kell megküzdenie. Részben mindennapi helyzetekkel: új város, új iskola, új emberek, új játékszabályok. Részben egy rajta és egyre bővülő baráti körén túlmutató világméretű összeesküvéssel, amelynek kiindulási alapját a padlásról kilomizott, Nikola Teslának tulajdonított tárgyak alkotják. A 20. századi fizikus – feltaláló különc zseni életműve és találmányai termékeny kiindulást adnak a science – fiction elemekkel átszőtt kalandregénynek, hiszen Tesla halála után az FBI lefoglalta minden kutatási anyagát, szigorúan zárolta, de néhány anyag eltűnt. Ez már bőven elég muníció egyfelől a tudományos alapú továbbgondolásra, másfelől a fikcionalizálásra és a konteók gyártására. És egy ifjúsági, tudományos-fantasztikus kalandregényre.
Azoknak, akiket az írás is érdekel:
Anett Huizing: Hogyan írtam véletlenül egy könyvet?
Abszolút kreatív, abszolút érzelmes, abszolút napló! Katinka imád történeteket kitalálni. Még csak tizenhárom éves, de már pontosan tudja, hogy író szeretne lenni, méghozzá híres író.
Szerencsére a szomszédban lakik egy írónő, aki szívesen fogadja, és némi kertészkedésért cserébe kijavítja az irományait, és írói tanácsokkal látja el. Katinka pedig egyszer csak azon veszi észre magát, hogy az életéből egy regény lett, és az írás során egyre jobban megismeri önmagát, és feldolgozza fájdalmait.
A könyv írói tanácsait bármelyik írói ambíciókkal rendelkező gyerek és felnőtt bátran megfogadhatja, és a könyv végében található vonalas lapokra pedig megírhatja a saját történetét!
Azoknak, akiket érzékenyíteni szeretnénk a közösség, közösségi konfliktusok iránt
Wéber Anikó: Az osztály vesztese
Egy 5-es osztályközösségben játszódik a történet. A facebookon megjelenik egy fénykép egy jelmezes, megkötözött diákról, feje felett az osztály vesztese felirattal.
Az első két fejezet alapján még valamennyire egyértelműnek tűnő erőviszonyok után a következő fejezetekben újabb és újabb diákok nézőpontja, belső megélése, mikrotörténete kerül a középpontba, és egyre árnyaltabbá válik elkövető és áldozat megítélése.
Az igazi tettes és vesztes személyére csak a sok nézőpontú, nyomozásszerű elbeszélés végén derül fény.
Wéber Anikó: El fogsz tűnni
„El fogsz tűnni. Mint Anna macskája. Elrabolnak vagy köddé válsz. Melyiknek örülnél jobban?"
Végre nem kell suliba járni, mert kirándulni megy az osztály! Ám a közösségből páran egy ártatlannak tűnő tréfára készülnek: kiszöknek éjszaka az erdőbe, és lepedőbe öltözve, kísértetként huhogva megijesztik két osztálytársukat. Egy "igazi" kísértet közbelépésével azonban a kaland komolyra fordul, és három gyereknek valóban nyoma vész az egykori remeteségben. A diákok nem mernek szólni a kísérő tanároknak, hiszen tilosban járnak, inkább maguk derítik ki, hova tűntek a többiek. Az osztályban leosztott szerepek átértékelődnek, mert a sikerhez mindenkire szükség van.
Az izgalmas éjszakai kaland során azonban nem csak az álkísértetről kerül le végül a csuklya, de mindenkinek szembe kell néznie a saját félelmeivel is.
Érzékeny emberi történet:
Tasnádi István: A kőmajmok háza - filmes borítóval
Kik laknak a kőmajmok házában? Mindennapi emberek, mint Kornél, aki egyedül él az anyjával, mint Iza, aki kimonós, sánta nagymamájánál nyaral? Vagy mágikók, akiket meg kell védeni a peritonoktól?
Kornél tíz év körüli, asztmás fiú, egyedül él az anyjával egy pesti bérházban. Apját nem ismeri. A nyári vakáció ideje alatt összeismerkedik egy különös lánnyal, aki folyton mágikókról, nyambikvarákról, peritonokról és egyéb furcsa lényekről beszél. Kornél nem igazán hiszi el, amiket Iza mond, de az események meglepően igazolják a kislányt.
Gyuri tizenkét év körüli, vagány és nyughatatlan srác, nem igazán találja a helyét a világban. Nagyszüleinél, egy pesti bárházban tölti a vakációt, leginkább barátjával, a házban lakó Tomival ütik el az időt. Együtt csavarognak a nyolcvanas évek Budapestjén: beszöknek a Szikra moziba, bámulják a légiparádét, fociznak, bandáznak. A két fiú története a könyv végén összefonódik. Hogy hogyan, az kiderül Tasnádi István egy szuszra olvasható ifjúsági regényből, amelyben minden részlet egy nagy kirakós darabja.
7. osztály:
Történelem iránt (is) érdeklődőknek:
Dávid Ádám: A potyautas (Millennium – expressz – trilógia első része)
Akció kalandregény, amely a korosztály körében népszerű steampunk stílusú. Egy 1896-ban játszódó utópia, amelyben a titokzatos történetű Millennium expressz segít a bajbajutottakon. A történet az Oktogonról indul, de eljut az első könyvben a Vaskapuig, a Jókai – féle Senki szigetére, majd a második kötetben a századvégi New Yorkból indulva járja be szinte egész Amerikát. A felnőtt és kiskamasz, jó és gonosz karaktereket működtető akciók során olyan kultúrtörténeti szereplők is megjelennek mint Ady Endre, Klösz György, a Zsolnay – Mattyasovszky család, Hajós Alfréd, Gárdonyi Géza vagy Jókai Mór. A szereplők mellett a könyv fikciójába számos olyan, a klasszikus kánonra való utalás szerepel, amelyeken keresztül közelebb lehet kerülni a hagyományos elvárásokhoz is.
Időutazás, történelem, kaland a krimit is szeretőknek:
Gimesi Dóra – Jeli Viktória – Tasnádi István: A körző titka (az Időfutár-sorozat első része)
Az Időfutár olyan, 12 éves kortól ajánlott sorozat, amely jelen időből indul, de egy titokzatos eszköz által különböző idősíkok nyílnak meg, a felvilágosodás korabeli Béccsel és Magyarországgal, igen széles művelődéstörténeti hátteret megmozgatva, többek között Kempelen Farkassal, Mozarttal, a szabadkőművesekkel.
A regénysorozat további részei további idősíkokba lépnek át, az egyre távolabbi múlt és az elképzelhető jövő felé is, miközben a jelenkor tudományos folyamatait ( pl. CERN és a hadronütköztetési kutatások) is beépítik a fikció bonyolításába.
8. osztály:
Azoknak, akik a történelem iránt (is) érdeklődőknek:
Monica Hesse: A kék kabátos lány
A II. világháború alatt Hollandiában játszódik a történet, főszereplője egy 18 éves holland lány, aki feketepiaci áruval üzletel, gyászolja a háború elején elvesztett szerelmét, próbál „normális” körülményeket teremteni a családjának.
A regény az ő szemszögéből mutatja be a túlélés lehetőségeit, a zsidóüldözéshez való ambivalens viszonyokat, a teljesen ellentmondásos helyzeteket, amelyekben senki nem egyértelműen hős vagy áldozat, jó vagy rossz szereplő. A mű árnyaltan, ítélkezés nélkül jeleníti meg az összes oldalt.
A regény az egyéni felelősség kérdését, az elhallgatás, félrenézés mint bűnrészesség lehetőségét veti fel, de nem didaktikus módon.
Azoknak, akik az irodalom iránt mélyebben érdeklődnek:
Nényei Pál: Az irodalom visszavág 1 - Léda tojásaitól az Aranyszamárig
A könyv az irodalomnak, irodalomtörténetnek egy átfogó szemléletű megközelítéséből indul ki. Az író megteremti a jó és a rossz tanuló fiktív és sztereotíp alakját, akikre nem nehéz ráismerni. A
z irodalomtörténetet és mélyebb összefüggéseit, a klasszikus magas és a kortárs populáris kultúra kapcsolatát is megmutatja, miközben részletesen is elemez olyan szövegeket, amelyek nem csak a tananyag részei.
Nagy tudást mozgást, sok-sok humorral, egyéni, nem tankönyv ízű értelmezésekkel Léda tojásaitól az Aranyszamárig.
Azoknak, akiknek akiknek bajuk van magukkal és a családjukkal:
Molnár T. Eszter: Stand-up! Egy majdnem normális család 1.
Kortárs naplóregény, egy 15 éves lány egyes szám első személyű elbeszélésében.
Könnyed és humoros stílusban komoly és reális problémák vetődnek fel: csonka család, elvesztett édesanya, családi konfliktusok, másság problémája. Még akkor is könnyű bárkinek felismerni az analógiákat saját helyzetével, ha nem ilyen nehezített körülmények között kell kamaszként boldogulnia, megtalálnia a válaszokat kérdéseire, önmagára. Hiszen a történet szereplőiben nem nehéz ráismerni bizonyos alapvető emberi gyengeségekre, mintázatokra.
Középiskola, 9-10. osztály:
Azoknak, akiknek bajuk van magukkal és a családjukkal:
Mán-Várhegyi Réka: A szupermenők
Főhősünk neve egyszerű és hétköznapi: Szabó Marci. Egyébként lány, és most tölti a tizenhatot. Hogy miért Marci? Mert a Marcellinánál (ami az eredeti neve) még egy fiúnév is jobb, legalábbis szerinte.
A történet elején Marci élete kész katasztrófa: szülei elváltak, emiatt az anyjával és magába forduló nővérével a napfényes belvárosi lakásból egy panelbe költöznek. Az új otthonnal új suli is jár, ami nem más, mint a helyi középiskola, a Spuderka. Tagozat nincs, szakkörök is alig, a tanárok és a diákok nagy része első látásra elmebeteg. A kezdeti rémálom után Marci mégis barátokra talál, ők a beszédes nevű Nihil (szüleinek: Laura), a stíluskirálynő Hajni és az eminens Panni. Hogy mi bennük a közös? Természetesen az, hogy ők nem menők. És nem is akarnak azok lenni. Vagy talán mégis?
Azoknak, akik a novellákat szeretik:
Budapest OFF - kortárs novellák
Berg Judit, Dániel András, Gévai Csilla, Gimesi Dóra, Jeli Viktória, Kalapos Éva Veronika, Kemény Zsófi, Kertész Erzsi, Kiss Tibor Noé, Mészöly Ágnes, Molnár T. Eszter, Tasnádi István, Totth Benedek története a főváros egy-egy kis szegletében játszódik a belvárostól a külvárosig.
A novellák kamasz szereplői úgy élnek benne, ahogy tudnak, ahogy a fiatalok élnek, de egy pillanatban szétválaszthatatlanul összekapcsolódnak a várossal. A novellákban hol megelevenedik a főváros története, hol eltévedünk benne, hol otthonosnak látjuk, hol folyton változónak, hol sírunk, hol nevetünk.
Bár az elbeszélések helyszínei nem fedik le teljesen Budapest térképét, az egyes novellák szereplőinek történetéből kirajzolódik a főváros ezer arca, íze, illata, árnyalata, és különösen a jelene.
Azoknak, akik az irodalom iránt mélyebben érdeklődnek:
Nényei Pál: Az irodalom visszavág 2. A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig és 3. kötet: A hit fényétől az ész világosságáig
A könyv az irodalomnak, irodalomtörténetnek egy átfogó szemléletű megközelítéséből indul ki. Az író megteremti a jó és a rossz tanuló fiktív és sztereotíp alakját, akikre nem nehéz ráismerni.
Az irodalomtörténetet és mélyebb összefüggéseit, a klasszikus magas és a kortárs populáris kultúra kapcsolatát is megmutatja, miközben részletesen is elemez olyan szövegeket, amelyek nem csak a tananyag részei. Nagy tudást mozgást, sok-sok humorral, egyéni, nem tankönyv ízű értelmezésekkel A Paradicsomkerttől a Pokol kapujáig és A hit fényétől az ész világosságáig.
Azoknak, akiket érzékenyíteni szeretnénk:
Mészöly Ágnes: Szabadlábon
A könyv főszereplője egy tizenhat éves fiú, aki kettesben él az anyjával, az apjával sosem találkozott, közepes tanuló egy közepes gimnáziumban, rajong a Barcelonáért, gitározik és mozgássérült, vagy ahogy ő hívja magát: nyomi.
Különböző kudarcok és konfliktusok után a regény igazi cselekményét az indítja el, amikor egyedül és titokban, kerekesszékesként elindul, hogy külföldön találkozzon az apjával.
A találkozás helyett azonban egy igazi külső - belső utazás- és fejlődésregény kezdődik, amelyben megjelennek a klasszikus értelemben vett önkeresés, önmegértés motívumai.
Eric Lindström: Nem a szemeddel látsz
Eric Lindstrom ifjúsági regényében egy vak lány a főszereplő. És bár ez a legkevésbé sem elhanyagolható része az életének, mégis egy sokkal komlpexebb problematikával kell megküzdenie, ami nem más, mint egy kamaszlány személyisége. Aki persze nem átlagos, ahogy senki sem az. Az életét vakságán kívül az is súlyosbítja, hogy látását 8 éves korában, az édesanyjával együtt vesztette el egy autóbalesetben. Majd 8 évvel később nem egészen tisztázott módon az apja is meghal, három hónappal a regény konkrét cselekményének indulása előtt. És kísérti még egy 13 éves korában szerzett mély seb, amit egy fiú okozott neki, aki most ismét felbukkan az életében. Ez az az összetett „csomag”, amelyet a regény én – elbeszélője, Parker Grant hordoz. Korántsem szelíd, puha természetű lány, önmagával és másokkal szemben is roppant kritikus. Az egyes szám első személyű narráció azonban árnyaltabbá teszi az ábrázolást, kívülről talán nehezebben érthető reakciói jobban elfogadhatók, megérthetők lesznek.
Középiskola, 11-12. osztály:
Azoknak, akiket érdekel a személyiség, bizonyosság, megismerés
Laboda Kornél: mátéPONTindul
Valóban létezik olyan nevű város, hogy Keszthely? – merül föl a kérdés Kőkuti Mátéban (17) egy nyári reggelen. Ám ahelyett, hogy választ kapna erre a látszólag könnyen megválaszolható kérdésre, Máté újabb és újabb rejtélyek hálójába keveredik. Ráadásul szülei távollétében véletlenül megismerkedik eltitkolt nagybátyjával, Simonnal, és a valóság egy pillanat alatt a feje tetejére áll. Eltelhet-e egy nap alatt két nap? És évek alatt két hét? Hogyan éljünk túl egy unalmasnak ígérkező nyarat? Hogyan kell élvezni a holdfényt? Mit tegyünk, ha félénkek és szerelmesek vagyunk? De a nagy kérdés persze ez marad: boldogok leszünk-e attól, ha engedelmeskedik nekünk a tér és az idő? Na jó, egyszerűbben: összejön-e egy tökéletes randi Annával? Máté mindenesetre pont elindul, hogy kiderítse.
Azoknak, akik szeretik a disztópiákat:
Louise O'Neill: Örökké a tiéd
Egy szép új világ, ahol a lányok már nem természetes úton születnek. Ahol a nőket az iskolákban csak arra tanítják meg, hogyan tudnak örömet okozni a férfiaknak, miután kikerültek a való világba...
A végzős év után a legmagasabb értékelést kapott lányok házastársakká válhatnak, hogy tehetős és befolyásos férfiak mellett fiúkat szüljenek. A többi lány jövője, mint szeretők és tanárok, leírhatatlanul kegyetlen...
Azoknak, akik szeretik a verseket:
Szívlapát - kortárs versek
A Szívlapát egy olyan kortárs versgyűjtemény, amely nyolcvanöt köztünk élő költő verseit tartalmazza.
A versek öt nagy tematikus csoportba, ciklusba osztódnak el: szerelem, születés- elmúlás, istenkeresés, ars poetica, történelmi-közéleti tematika.
A versek tehát a líra örök témáival foglalkoznak, de a diákok számára is ismert világból, környezetből kiindulva, nyelvileg jól hozzáférhetően.
Azoknak, akik nem félnek a nyomasztó témáktól, és szeretik az intertextualitást, humort:
Szabó Borbála: Nincsenapám, seanyám
A történet nagykamasz főszereplője magyar irodalomból pótvizsgára készül. Leszűkítve ez a regény fikciójának kerete. A készülés közben olyan magyar irodalmi szereplők (pl. József Attila, Karinthy Frigyes, Kosztolányi Dezső) jelennek meg sajátos formában és értelmezésben, akiknek intertextuális beemelése számos jelentésréteget ad az elsődleges narratív szinthez, amely viszont a gimnazista korosztály számára ismerős, kortárs valóság élethelyzeteihez is köthető. Az elvált szülők meg nem értett gyerekeként való lét, a nevelőapa általi abúzus lehetősége, alternatívaként fiktív világok teremtése egyaránt jelen van a regényben.