Tetriszezés a szafarin
1984-ben egy orosz mérnök rájött arra, hogy a színes geometriai alakzatok egymás mellé pakolása nem csak szórakoztató, hanem mindkét agyféltekét megmozgatja, emellett kiválóan fejleszti a logikai és matematikai készségeket, valamint a térlátást is. Gáspár Merse Előd, a Pixelino tervezője pedig 40 évvel később, 2024-ben rájött, hogyan teheti közösségivé és megunhatatlanná a Tetris-élményt: megszületett a Pixelino társasjáték!
Hatalmas szerencsétek van! Egy világ körüli utazást nyertetek, miután helyesen küldtétek vissza egy rejtvényújság megfejtését. Már csak el kell döntenetek, kit visztek magatokkal a nagy útra: utazhattok egyedül az egyszemélyes játékmód segítségével, vagy kettesben, de befér akár egy ötszemélyes család is, ha minden ,,utazó” betöltötte már a nyolcadik életévét. A világutazás nem egy hajsza – ebben a játékban mindenki a saját tempóját követheti.
A játék során hat úticélra juthattok el: dzsungel, nagyváros, tanya, folyópart, hegyek és Ausztrália. Minden tereptípuson állatokat figyelhettek meg – ez segít a kisebbeknek, hogy megismerhessék a Föld állatait és azok lakóhelyét - amelyeket belerajzolhattok útinaplótokba a dobozban rejlő letörölhető filcek segítségével, hogy bármennyiszer újrajátszható legyen a játék.
Szívesen utaztok más tájakra és ismeritek meg azok kultúráját? Imádni fogjátok a Világkóstolót!
A játék elején minden játékos kap egy meghatározott számú állatkártyát, amelyen a lajhártól kezdve a flamingón át a tacskóig bármilyen állat körvonala szerepelhet. A játékosok feladata, hogy megfigyelés által kitöltsék ezeket a körvonalakat. Hogyan? Lapokat húztok, amelyeken alakzatok találhatók. Ezek forgatásával, vagy akár tükrözésével arra kell törekednetek, hogy minél hamarabb kitöltsétek a nálatok lévő állatkártyát, hogy elkezdhessétek egy új állat megfigyelését. A játék végén az nyer, aki a legtöbb állatot figyelte meg, vagyis akinek a legtöbb állatkártyát sikerül teljes mértékben kitöltenie. (Kartográfusok-rajongó szülők, figyelem: az állatkártyák kitöltésében szerzett gyakorlattal a gyerkőcötök hamar készen állhat majd arra is, hogy beszálljon a családi Kartográfusok-játszmába!)
A Szert-Szabó Dorottya által rajzolt színpompás állatos kártyák még a matekórát nem kedvelőkkel is elfelejtetik, hogy amit játék közben csinálnak, az bizony színtiszta geometria. Ábrák forgatása és tükrözése egy négyzetrácsos hálóban és más geometriai transzformációk mind-mind olyan készségek, amelyek előbb vagy utóbb feltűnnek az iskolai tananyagban vagy a középiskolai felvételikben is.
Imádjátok az állatos játékokat? Jó választás lehet a Yunka is!
Ha a gyermeked már ismeri és jól használja ezeket a geometriai fogalmakat az iskolából vagy a matematika-szakkörről, akkor jöhet a nehezítés! A bónuszpontos kiegészítő kihívást jelenthet azok számára is, akik nagy területre már könnyen be tudják rajzolni az összes alakzatot. Ebben a játékmódban először csak egy adott állatkártya felét lehet teljesen kitölteni, tehát még inkább előtérbe kerül a logikus és rendszerező gondolkodás, hiszen kisebb területen kell az alakzatokat elrendezni.
A trófeakártyás kiegészítőt pedig akkor érdemes játékba helyezni, ha minden játékos magabiztosan ismeri az alapjáték szabályait, és egy kicsit versengősebb játszmára vágytok. Ebben a játékmódban a gyors reflexeké a főszerep, ellentétben az alapjáték kellemesen lassú lefolyásával: azok a játékosok kaphatják meg a trófeát és a vele járó bónuszpontokat, akik a leggyorsabban vagy legjobban teljesítenek egy-egy küldetést, például a legtöbb madár körvonalát töltik ki, vagy a legtöbbet időznek egy-egy tereptípusnál.
A fokozatos nehezítésnek hála a Pixelino a család minden tagja számára tartalmas szórakozást kínál, és bevezeti a gyermekeket a geometria rejtélyeibe. Vegyétek hát elő kockás útinaplótokat és tollaitokat, és irány a nagyvilág! Ki tudja, ki lesz közületek a következő David Attenborough...
Megtetszett a Pixelino? Kosárba vele!