Miért és mire jó egy böngésző?
Minden kisgyerekes család első könyvei között szerepelnek a színes-szagos böngészők. A következő interjúban Győri Hannával, a Pagony szerkesztőjével beszélgettünk arról, hogy mit és hogyan fejlesztenek ezek a kötetek, valamint Hanna elárul egy-két kulisszatitkot az általa szerkesztett Hédi és Totó böngészőjéről is. Olvass tovább!
— Mit kell tudnunk a böngészőkről úgy általában?
Győri Hanna: — A böngészők nagyon sokféle készséget fejlesztenek, és igen népszerűek is, különösen Rotraut Susanne Berner böngészői, amikhez született egy tanároknak, de szülőknek is hasznos kézikönyv magyar szerzőktől. Ebben nagyon sok minden benne van arról, hogy miért jók a böngészők. Csak pár dolgot emelnék ki, ami talán evidens, de nem árt tudatosítani.
Először is irtó jó, hogy a szülő és a gyerek egy képről, könyvről beszélgetnek. Együtt, elmélyülve üldögélnek, és egymást kérdezgetve verbalizálják a látottakat. Ha csak ennyi lenne, már az is nagyszerű: kapcsolódás, nyugalom, élmény és beszédfejlődés.
De a böngészés még többet ad: például a lapon való téri tájékozódást. Hogy merre van a fent és a lent, a jobbra és a balra a könyvoldalon, és hogy különítek el a sokaságból apró részleteket: ez borzasztó fontos lesz az olvasástanuláskor, és hatalmas előny, ha egy gyerek számára ez már evidencia.
Akárcsak az, hogy hogyan épül fel egy történet: először, aztán, végül. És mindezt meg tudja fogalmazni a képek alapján aktívan. Az időben való tájékozódás és a kauzalitás a felnőtteknek talán egyértelmű, de jó adag absztrakciós készség kell ám hozzá!
Önmagában az is egy hatalmas előny, ha a gyerek ismeri ezt a „feladatszituációt”, azaz hogy kap egy kérdést, amire neki keresnie kell egy választ, de itt nincs nyomás rajta, mint egy intézményi közegben, és a szerepeket is lehet váltogatni.
Lapozz bele Hédi és Totó böngészőjébe itt!
—Miben különleges Horváth Ildi most megjelent Hédi és Totó böngészője?
— Ebben a böngészőben vannak a verbális készségek fejlesztésén kívül a mennyiség fogalmát erősítő kis számolós feladatok, a motorikusakat fejlesztők, amikor az ujjunkat kell végighúzni egy kanyargós úton (íráselőkészítés), de olyan apró ismeretterjesztő infókat is elrejtettünk Ildivel, mint a különböző helyek állatvilága (erdő, tenger), a növények felismerhetőek a kertben, a piacon, és hát nem szeretnék megfeledkezni a kedvenc oldalamról, a múzeumosról sem, igazi művészeti kvízjáték lehet a felnőtteknek is kitalálni, hogy melyik kép kit idéz. Nem kell a lexikális információt sulykolni persze, magától fogja a gyerek felismerni majd, amikor szembejön, hogy én ezt láttam már valahol, és rögtön tud majd kapcsolódni hozzá – ahogy az én lányom is felismerte Varró Danit A walesi bárdok ritmusképletében, és aztán tisztáztuk, hogy Arany élt előbb vagy Varró :)
— Egy hagyományos könyvvel összevetve miben más egy ilyen jellegű könyvet szerkeszteni? Mire kellett különösen figyelned?
— A Hédi és Totó böngészője története úgy indult, hogy Ildi kitalálta Hédi és Totó figuráját – Hédi egy idősebb nő volt az elején, ahogy az Ildivel készült interjúban olvasható –, és őket akarta elutaztatni mindenféle változatos helyszínre. Ehhez készített tenyérnyi vázlatokat, amikből máris látszott, hogy ez nagyon látványos könyv lesz. Lassan évtizedes a munkakapcsolatom Ildivel, pontosan tudom, hogy ő semmiből nem spórolja ki a munkát, szuper vele ötletelni, gondolkodni. Valóban én kértem, hogy Hédi legyen gyerek – szerintem jót tett a könyvnek, akkor is, ha eleinte Ildi tiltakozott. Jobban tudnak egy gyerekkel együtt menni az olvasók. Három átfogó szálat tettünk a könyvbe, ami összefogja az oldalakat: az évszakok váltakozását, picit a kutya „nevelődését”, és egy minden oldalon megjelenő muffint, amit meg kell találni. A könyv terjedelme miatt pár helyszínt ki kellett hagynunk, így is alig tudtuk bezsúfolni a végére a megoldásokat, amik kötelező elemei egy efféle rejtvényes könyvnek.
A fő feladatokon kívül még rengeteg apróságot meg lehet figyelni amúgy a rajzokon, telis-teli vannak érdekes részletekkel, szépséggel. Amire figyelni kellett, hogy nagyjából egyértelműen megfejthetőek legyenek a feladatok, és ne legyen benne olyasmi, amit a nagyobb korosztály sem tud megoldani (pl nagy számok). A feladatok, bár hasonlóak, de azért legyenek változatosak, hogy végig élvezetes maradjon a megoldásuk.
TEDD KOSÁRBA ITT!
Olvasd el az interjút Horváth Ildivel, ő készítette a Hédi és Totó böngészőjét!
Ha tovább olvasnál a könyvről, olvasd el a cikkünket itt!
Ha szeretnél még jobban elmerülni a böngészők világában, ezt a cikkünket olvasd el!