Hupszi - Győri Zoli társasjátéka
Hupszi, egy két lábon járó szőrcsomó akár az Addams Family Hogyishívják kuzinjának is lehetne a másodkuzinja, de én ezt honnan is tudhatnám, csak alsós vagyok. De azt tudom, hogy Hupszi mindig vevő pár csínytevésre; legutóbb gondnok Jani bácsi kulcskarikájával kezdett hulahoppkarikázni a folyosó közepén, míg egy másik alkalommal a konyhás Gizi néni kötényéből épített sátrat magának. Még szerencse, hogy időben észrevettük, különben…
Olvasd tovább Szabó Máté a JEM magazin 2023. májusi számában megjelent cikkét!
A gyerekjátékok tervezése és tesztelése is nagy kihívás a felnőttek számára, mivel nehéz megtalálni és megérteni, hogy mégis mi fog tudni lekötni egy 7 évest több tíz percen keresztül vagy (urambocsá!) egy órára. Győri Zoli első igazán gyerekeknek szóló játéka, a Hupszi is megpróbálja ezt, kisebb-nagyobb sikerrel.
Hupszi, az álnok!
A játék során megpróbáljuk a tanárok figyelmét elterelni Hupsziról, úgy, hogy nem kommunikálhatunk egymással a kezünkben lévő kártyákról és a terveinkről. A közös célunk az, hogy egy tanár se vegye észre 5 alkalommal Hupszi barátunkat.
Mivel ez egy két fős játék, ezért a lány paklit az egyik, míg a fiút a másik játékos veszi magához (ezeket hívjuk őrkártyáknak), majd tegyük félre a csillagos lapokat, ezekre csak később lesz szükségünk. Vegyük a kezünkbe a 9 kártyánkat, amik között lesznek őrség, éber őrség, szundi és nagy szundi lapok. Keverjük meg Hupszi pakliját, valamint tegyük ki az asztalra a három tanár kártyáját.
Minden kör elején fordítsunk fel egy Hupszi lapot, amin egy ikont fogunk látni. Ez megegyezik az egyik tanár lapján található ikonnal. Ezután ki kell játszanunk egy-egy lapot magunk elé képpel lefelé, majd egyszerre fel kell fordítanunk. A kijátszott lapok kombinációi alapján a következők történhetnek:
» Hupszit nem vette észre a tanár (őrség+őrség vagy (éber)őrség+(nagy)szundi), ezért visszakerül a lap a pakli aljára.
» Annyira jól sikerült elrejteni Hupszit (őrség+(éber) őrség), hogy a húzott lap visszakerül a pakli aljára egy már lent lévővel egyetemben.
» Észreveszi a tanár Hupszit (szundi+szundi), ezért a tanár alá kell tenni a kártyáját.
» Ha pedig nagyon ráalszunk a Hupszi csínyre ((nagy) szundi+nagy szundi), akkor még egy kártyát kell húznunk és a megfelelő tanárhoz kell tennünk.
A kijátszott lapjainkat tegyük a saját dobópaklinkra, majd jöhet a következő kör, mindaddig, amíg ki nem játsszuk az utolsó lapunkat. Ekkor jön a helyzet értékelése, ami alapján a korábban félretett csillagos lapokból őrség kártyákat kapunk szundi kártyák helyett, vagy pont hogy szundikat kapunk az őrség kártyáink helyére. Ezzel nehezebbé vagy könnyebbé fog válni a játék. Majd újra vegyük a kezünkbe a 9 lapot és folytatódhat a játék.
Amint egy tanárhoz kerül az 5. hupszi kártya, veszítettünk, de ha sikerül a 18 kör alatt legfeljebb 4 kártyán tartani a tanárok paklijait, akkor ügyesek voltunk és megnyertük a játékot.
Kattints ide és szerezd meg a játékot!
Hupszi, ami nem rossz!
A szabályok után nézzük meg, hogy az egyszerű és gyors játékmeneten kívül mit kapunk még a játéktól. A doboz mérete a Pagony kiadónak a kisebb játékaihoz rendszeresített méret, ami ehhez a játékhoz kicsit nagy. Az 52 lapos pakli kotyog a dobozban, ezért a nyaralásra vagy iskolába víve elég, ha csak bedobjuk a hátizsákba egy befőttes gumival összefogva.
Mayer Tamás grafikáit én személy szerint szeretem. Egyszerűek, kedvesek és megragadják a lényeget. Főleg a tanárok vannak jól eltalálva, de Hupszi különféle csínyei is mulatságosak. Tamás rajzai visszaköszönnek a Menzacsata és a Varázslabor játékokon is, amik hamarosan a JEM magazin lapjain is meg fognak jelenni.
Na, de térjünk rá a játékmenetre. Győri Zolihoz híven az „egymásra hangolódás” mondat ott virít a játékszabályon, ami igaz is, meg nem is. Természetesen lehet a játékot intuitívan, előre egyeztetett taktika nélkül játszani, megpróbálva kitalálni a partnerünk gondolatait. Mégis, úgy gondolom, az ilyesfajta játék is egy idő után taktikus viselkedéssé változik, mivel tudni fogják a játékosok, hogy mikor mit érdemes kijátszani. Persze nem tudjuk pontosan meghatározni, hogy milyen lapok fognak jönni, de a memóriánk (ami tudjuk, hogy egy 7-8 évesnek hihetetlenül jól működik) és a pakli egyre jobb megismerése után egyre könnyebbé fog válni a játék. Ezért is jó ötlet a félidőben bevezetett értékelés, mivel ha jól sikerült az első etap, akkor kapunk egy kis nehezítést a másodikra, és igaz ez fordítva is.
A sikertelenség természetes velejárója a “játsszunk még egyet” érzés, ezért legtöbb esetben nem fogunk egy parti után megállni, ami a rövid játékidő miatt tényleg belefér egy lyukasórába, ahogy a Pagony elnevezte a sorozatot, amibe a Hupszi is tartozik.
Egygyermekes családoknak csak akkor ajánlott, ha apa vagy anya hagyni tudja a gyereket játszani és gondolkodni, míg többgyerekes családokban ideális választás lehet a lurkók lekötésére legalább fél órára. Ha az én időmben lettek volna ilyen játékok, akkor nem snapszeroztuk volna végig az általánost és a gimit minden szünetben, hanem egymásra hangolódva rúgtuk volna tomporon Hupszit a csínytevéseiért cserébe.
Đμηɗɛɛ
JEM Magazin 2023/5, 122. szám.