Az olvasó kamasz
Miért a 12-16 éveseket a legnehezebb olvasásra bírni? Hogyan tehetjük vonzóvá az irodalmat az internettel szemben? Hogyan döntsük el, milyen könyv való a gyerekünknek? Cikkünk átfogó képet ad arról, hogyan változnak korosztályosan a kamaszok olvasási szokásai, és hogy szülőként mennyire szükséges ebbe beleavatkoznunk. Olvass tovább!
Nehéz dolga van a szülőknek és a tanároknak a XXI. században, ha az olvasóvá nevelés folyamatain gondolkodnak. Már az Y generáció esetében is számos tényező nehezítette meg az olvasás megszerettetését, a Z generáció esetében azonban a helyzet tovább romlott. A mai gyerekek döntő többsége a telefon, tablet és laptop háromszögében éli az életét, és az iskolán kívül eszébe sem jut belelapozni egy könyvbe. Hibáztathatjuk érte őket? Aligha. Hiszen mi, felnőttek is hasonlóan cselekszünk, és sokszor észre sem vesszük. Fel sem tűnik, de ha összeadjuk a gyors receptkeresgéléssel, social media görgetéssel, rövid üzenetváltásokkal töltött időt (a hosszabb cikkek olvasásáról már ne is beszéljünk), bizony órákról van szó. Természetesen a gyerekek is az ide-oda kattintgatással, játékkal, a barátokkal való chateléssel töltik a szabadidejüket, és ezek sokkal szórakoztatóbbnak bizonyulnak, mint egy könyv. Éppen ezért a legtöbb olvasó gyereket 12 és 16 év között veszítjük el.
De miért van ez így, és mit tehetünk ellene?
Az internet világában szocializálódott gyerekeknek nem önmagában az internet végtelen szórakoztató tartalma miatt van nehéz dolguk. Pontosabban nem úgy, ahogy elsőre gondoljuk. A legnagyobb probléma, hogy a gyerekek hozzászoknak az egyszerre ezer helyről feléjük áramló ingerekhez. Képzeljünk el egy teljesen átlagos kiskamaszt az otthon töltött szabadidejében: miközben a telefonján játszik egy játékkal, a legjobb barátjával beszélget videochaten, közben két üzenetet kap mástól, amikre gyorsan válaszol, közben néha a Facebookra is ránéz, mert éppen egy posztot írt, ami félbemaradt a videohívás miatt, és a háttérben valami új popsláger is szól, amit néhány perce egy osztálytársa küldött. Mivel minden megtalálható egy helyen, igyekszünk minél többet be is fogadni belőle, lelassítani pedig már nagyon nehéz. Képzeljük el, hogy a fent említett jelenet főszereplője ezt követően leül olvasni. Szinte abszurdnak tűnik. Természetes, hogy sok dolog jár a fejében: hiszen állandóan rengeteg inger éri, most pedig hirtelen csönd lett és nyugalom, neki pedig kizárólag egyetlen dologra kellene koncentrálni.
De mégis hogyan válhat vonzóvá az irodalom az internettel szemben?
Mind tudjuk, akik olvastunk már igazán lebilincselő könyvet, hogy az a könyv mégis több és minőségibb élménnyel ajándékozott meg minket, mint 1 hónapnyi Facebook scrollozás. Ezért az első főszabály, hogy az olvasást élménnyé tegyük a gyerekek számára is! Ha jó könyvvel találkoznak, ők is érezni fogják, hogy az irodalom a személyiségformálástól kezdve a szórakoztatásig mindenre kiterjed, és rengeteget lehet belőle profitálni. Az olvasó gyerekek szókincse és fantáziája sokkal gazdagabbá válik, ami nem csupán az egyetemi jelentkezés vagy egy megfelelő önéletrajz összeállítása során fontos, de segít a szocializációban, beilleszkedésben, az érzéseik kifejezésében, mások megértésében is.
Ezért fontos, hogy mindig a gyerekek korosztályának/értelmi és érzelmi érettségi korának megfelelő könyvet válasszunk. A gyerek kezébe adott könyv a korosztályához szóljon, beszéljen olyan problémákról, melyekkel a gyerekek is azonosulni tudnak, és mindezt olyan nyelvezettel tegye, mely nem akasztja meg a befogadást, mégis kellően választékos. A kamaszok esetében különösen fontos a problémafeldolgozó irodalom, hiszen ebben a korszakban sokszor bezárkóznak, egyedül próbálnak meg megküzdeni a gondjaikkal, viszont tapasztalat híján ez még nem megy könnyedén. Egy könyvvel nem csak tanácsot adhatunk a kamasz gyereknek, de azt is elérhetjük, hogy megnyíljon felénk.
De hogyan döntsük el, hogy az adott könyv a gyerekünknek való-e?
Ha tanácstalan vagy, ne aggódj, nézzük meg együtt, hogy mely korosztálynak mely témájú, műfajú, hosszúságú könyvet érdemes választani, mik azok a gondolatok, gondok, melyek a különböző korosztályú gyerekeket foglalkoztatják!
11-12 éves kortól már kiskamaszokról beszélhetünk. De mit is jelent ez pontosan? Ebben a korban a gyerekek kezdik megkérdőjelezni a szüleik által felállított a határokat. Ezt még nem nevezhetjük “lázadásnak”, mint a kamaszok esetében, de az előszobájának már igen. A pubertáskor eleje az önismeret folyamatának kezdete, a felnőtté válás, önállóság és önreflexió kialakulásának első lépcsőfoka, amivel együtt jár a kalandvágy és az új dolgok kipróbálása. A barátságok fontosabbá válnak, valamint el is mélyülnek. A kiskamaszkor első két évében ajánlott olyan könyveket adni a gyerekeknek, amikben még fellelhető a meseiség, de már reflektálnak a korosztály problémáira. Remek példa erre a Panthera sorozat, mely egyszerre szórakoztató kalandregény, tele mesebeli elemekkel, és egyszerre erős mondanivalójú történet barátságról, közösségek kialakulásáról, a különbözőségek erejéről, egymás elfogadásáról. A felső tagozat kezdetével, ahogy erősödik a gyerekekben a függetlenedési vágy, a versenyszellem, úgy sajnos a magány érzése és a kiközösítés is. Fontos, hogy minél több gyerek kezébe kerüljön könyv ebben a témában, hiszen ez nem csupán a kiközösítettet, hanem az egész közösséget érintő probléma.
Az osztály vesztese című regény az egész osztályközösséget mutatja be nekünk, melyben sorra veszi az egyéneket, és elénk tárja, ki hogyan élte meg ugyanazt az eseményt. Wéber Anikó mesterien mutatja be a kiskamaszok lelki világát és a közösségükben kialakuló összefüggéseket, melyek kiközösítéshez, zaklatáshoz vezetnek. A kiközösítés egészen más oldalát mutatja be az Óriás című könyv, melyben a főszereplő apró termetéből és visszafogott, csendes természetéből fakadóan magányosnak érzi magát a temperamentumos családja és korosztálya körében is. Az Óriás olvasmányos, izgalmas kisregény az önismeret fontosságáról, az önbizalom felépítéséről, ami elengedhetetlen az önérvényesítéshez. Ha könnyedebb vizekre eveznél, tökéletes választás a Stuart Horten sorozat, amelynek műfajából adódik a sikeressége: csupa varázslat, misztikum, kaland, tehát felkelti a kiskamaszok figyelmét, miközben csavaros, rejtélyes sztorijával jól megmozgatja az olvasók fantáziáját és kreativitását.
13 éves kortól különösen fontossá válik a különböző szerepekbe való belehelyezkedés, a kritikus gondolkodás elsajátítása, az önmagunk másokkal való összehasonlítása, példakép és mentorkeresés. Szülőként is izgalmas időszak ez, hiszen megfigyelhetjük, ahogy a gyerekünk értelme hirtelen kinyílik, elkezd komolyabb összefüggéseket is átlátni, mélyebb problémák iránt érdeklődni, filozófiai mélységekbe ereszkedni. Kimondottan fontos, hogy milyen szövegeket adunk ebben a korban a kezébe, nemcsak azért, hogy fontos problémák felé terelődjön, hanem azért is, hogy tudja, megértjük őt, és nincs egyedül a hirtelen nehézzé, zavarossá váló gondolataival. A Kulcs a múltba szerzője tökéletes témát és műfajt választott, hogy a könyv lapjaihoz bilincselje fiatal olvasóit. Egy izgalmas sci-fi regényről van szó, mely történelmi eseményeken keresztül mutatja be a feminizmus kulcspontjait, és világít rá a 19. században és a jelenben fontosnak mondható célokra, eredményekre, stratégiákra. Jó választás első mélyebb témájú regénynek, mert a kiskamaszok nyelvén szól, őket érintő problémákról. Épp úgy, mint a Tess és én, mely tökéletesen mutatja be a gondolkodás elmélyülését, a fontos problémákra való reflektálás kezdetét, de központi témája marad a barátság, a család, a szülők fontossága is.
Mi lehetne fontosabb ebben a korban, mint a “mi leszek, ha nagy leszek” kérdése? Ekkor már nem a gyermeki lélek kedvenc fantáziái, a tűzoltó vagy a balerina a válasz (tisztelet a kivételnek!), hiszen a kiskamasz már képes kritikusan gondolkodni, saját képességeit, vágyait, lehetőségeit elemezni. Nos, a Hogyan írtam véletlenül egy könyvet? szereplője éppen az írói pályát választja. A történet reflektál a felnőttkor nehézségeire, az első szerelemre, a példakép- és mentorkeresésre is. Épp ahogy a hatalmas sikernek örvendő A Szelek tornya, egy izgalmasan megírt fantasy regény, mely tele van mitológiai elemekkel, mégis hihetetlenül mai. Központi szerephez jut benne a kiválasztottságérzés, mellyel nagy felelősség is jár, a diszkrimináció, de olyan komoly érzések is, mint a bűntudat és a megbocsájtás.
14 éves kortól már javában kamasznak mondhatjuk a gyerekeket. Habár a felszínen úgy tűnhet, a fő érdeklődésük a haverok, szórakozás, és csavargás körül forog, ne feledjük, hogy már egészen mély problémákat is képesek átlátni. Megkezdődik az érzelmi leválás a szülőkről, ami a zárkózottságot is magával vonja. Ebben az időszakban kezd kialakulni a kamaszok egyedi világnézete, és megkezdik az önálló életre való felkészülést is. Fontos, hogy kísérletezzenek, hibázzanak, tapasztaljanak, hiszen ezek nélkül képtelenek lesznek önálló értékrendet kialakítani. És persze a mentális érés folyamata mellett a testükben is rengeteg változás történik, így a testiség is központi szerephez jut az életükben. A Polli és az Egy majdnem normális családennek a korszaknak a kezdetébe enged betekintést: a szülőkkel való konfliktusokba, a megnemértettség és másság érzésébe. Az Emberek Országa pedig a világ problémáit láttatja velünk kamasz szemmel: a hatalom, a politika, a klímaváltozás, a válságkezelés, a társadalmi feszültségek kérdéskörét boncolgatja, miközben reflektál az összetartozás, a szerelem érzésére is.
16 éves kortól már nem a szülő a legfontosabb mintaadó. A kamasz kezd teljesen leválni a szülőkről, kialakítja a saját álláspontját a legfontosabb dolgokról, de ha nevelni már nem is, tanácsolni még képesek lehetünk. Ebben a korszakban a legfontosabb a barátság, a szerelem, a felnőttség érzése. Habár sok szempontból már felnőttként viselkednek, még nem pontosan azok. Egyszerre kell megküzdeniük a gyermekkor elhagyásával, és a felnőtt élet kialakításával, azaz még nem hozhatnak életre szóló döntéseket egyedül, de már meg kell felelniük társadalmi elvárásoknak. Meg kell tanulniuk felelősséget vállalni önmagukért, de még a szülők szárnyai alatt kell élniük. Ez az időszak az első komoly szerelem, szexuális tapasztalatszerzés időszaka is, ami egyszerre lehet csodálatos és nagyon megterhelő is. A kapcsolatok kiüresedésére, a nőiségre, a szerelemre és a szexualitásra reflektál az Örökké a tiéd című könyv, mely egyszerre megkapó disztópia, sci-fi és feminista regény. A Törékeny barátsága tini barátságok erejére helyezi a hangsúlyt, és nem mellesleg felhívja a figyelmet a bántalmazott kamasz pszichéjének működésére. Tűpontosan jeleníti meg a családon belüli erőszak áldozatainak viselkedésmintáit, amelyre érdemes figyelnünk, miközben problémaérzékenységre és empátiára is nevel. Ha függőségekkel, depresszióval vagy a virtuális világ bekebelező hatásával kapcsolatban keresel könyvet, A Restartban mindet megtalálod. Igazi Z generációs regény, felemelően irodalmi stílussal, okos és összetett gondolatokkal.Ha szeretnéd tudni, milyen könyveket ajánlunk a 9-12 éves korosztálynak, kattints ERRE a cikkre!