Mi minden történhet 7 nap alatt?
Könyv, ajánlott olvasmány, színi adaptáció, szakmai elismerések - a 7 nap című regény 2015-ös megjelenése felkavarta az állóvizet, és azóta olyan utat járt be, amiről érdemes szót ejtenünk. Mit tudhat egy kamaszoknak szóló regény, ami miatt ekkora reflektorfénybe került?
“Az OECD 2015-ös statisztikája alapján Magyarországon nagyjából a gyerekek egy ötöde érintett valamilyen típusú bántalmazásban.” Ebbe beletartozik az iskolai bántalmazás is.
Eve Ainsworth regénye pedig éppen erről szól: a tizedikes Jesst az ébresztőóra helyett hányinger és szédülés kelti. Gyűlöl iskolába járni, mert osztálytársa, Kez ott szívatja a kissé kövérkés, visszahúzódó lányt, ahol csak tudja. A határok folyamatosan kitolódnak, Jess pedig képtelen arra, hogy kiálljon magáért, mert egy idő után ő is elhiszi, amit a többiek sulykolnak belé: hogy kövér, csúnya és undorító.
A könyvet itt tudod megrendelni.
„Eve Ainsworth egy jól körülhatárolható témára húzta fel könyvét, a 7 napot. A zaklatás, legyen az fizikai, verbális vagy akár online, gyakran látens, a külső szem számára láthatatlan, az okozott pusztítás azonban egy egész életre kihathat.” - írja a regényről a Könyves Blog, az ország egyik legátfogóbb könyvekkel foglalkozó weboldala.
„Rövid, tömör, egyszerű, igazából néhány óra elég rá, hogy elolvasd. De ahhoz, hogy totál felfogd, átérezd, feldolgozd… na, az más tészta.” - írta róla egy lelkes olvasó.
A regény tehát egy nagyon is aktuális témát dolgoz fel egészen újszerű módon: nem csak a bántalmazást és a bántalmazott érzéseit ismerheti meg az olvasó, ennél sokkal mélyebbre ás: megmutatja, mi játszódhat le a bántalmazó félben, milyen traumák vezetnek odáig, hogy valaki fizikailag és lelkileg is bántsa a másikat.
„Keznek látszólag mindene megvan, ami Jessnek nincs (szép külső, jóképű barát, egy halom barátnő, rendezett otthon), az ő történetéből azonban az derül ki, hogy mindez csak a látszat, és saját konfliktusos életében nincs senki, aki segíthetne rajta” - írja a Könyves Blog.
„Ha egy fokkal jobban bele tudunk látni egy ilyen szituációba, rögvest komplexebbé válik a kép, és elfelejthetjük a könnyelműen kialakított elkövető-áldozat sablonra és negatív-pozitív pólusú ellentétpárokra rímelő sztereotípiákat.” - fejti ki Varga Kende Lőrinc, a prae.huművészi portál kritikusa.
A regényt 2015-ben a KULter.huszépirodalommal, művészetekkel, kritikával fogalkozó portál beválogatta az öt legkülönlegesebb ifjúsági könyv közé, kijelölve a helyét olyan kultikus regények mellett, mint Janne Tellertől a Semmi vagy Sarah Cohen-Scalitól a Max.
A KULter.hu, tűpontos kritikájában így fogalmaz Lapis József: „A regény így a Z generáció átmediatizált kommunikációjából is képes felmutatni részleteket, rávilágítva arra, hogy akit kipécéznek, az ma már sem offline, sem online nem lehet biztonságban”
Tavaly pedig elkészült a regény színházi adaptációja is, amelyről Vinczellér Katalin magyartanár nagyszerű ajánlójában olvashatsz: “Egy, főként osztálytermekben játszott darabban adott a közelség, közvetlenség lehetősége. Persze, a közelségnek is megvan a kockázata, hiszen ami nagyon közel jön, attól ösztönösen hátrébb is húzódhatunk. Ha megérint minket a színésznő, örülhetünk, hogy partnerré tett, de zavarba jőve be is zárkózhatunk. Nagyon izgalmas és kényes tehát a térbeli sűrűséget is kezelni.”
“Különösen alkalmas anyag a diákokkal való munkára, az intellektuális és érzelmi megértés, az empátia növelésére, és a „nem vagy egyedül”, „nem tabu” , „beszélj róla” , „ne hagyd, hogy így legyen – ne legyél kívülálló” üzenetek átadására.” - írja róla az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete.
Ebben a félévben már csak egy alkalommal, 2019.04.15-én-én láthatod, foglalj jegyet, rendeld meg a könyvet, és fogadd meg a prae.hu javaslatát:
„Ha lenne egy nyolcadikos-kilencedikes kamasz lányom-fiam, vagy akár egy osztályom, ez a könyv biztosan nem hiányozna a kötelező olvasmányok közül.”
Addig is, amíg várod, hogy megérkezzen a könyv vagy eljöjjön az előadás időpontja, olvass róla további kritikákat itt:
“Regényadaptációnál mindig kulcsfontosságú a dramaturg munkája, hogyan sikerül a regény komplex világát, a szereplők rendszerét, a búvópatakként hol rejtve, hol kimondva felbukkanó motívumokat, párhuzamokat megtartani, a legjobb esetben felerősíteni, átélhetővé tenni a színpadon. Különösen nagy várakozással voltunk ebben az esetben, mint a regényt jól ismerő és nagyon szerető nézők. Főleg az a kérdés foglalkoztatott minket, hogy sikerül-e megtartani az eredeti mű pszichológiai hitelességét abból a szempontból, hogy nyilvánvalóvá váljon, az iskolai zaklatás nem kétszereplős játszma, hanem komplex, az egész gyerekközösséget, sőt a tanárokat és minden, az iskolával kapcsolatban álló, felnőttet is bevonó jelenség. Gyulay Eszter maradéktalanul végrehajtotta ezt a nem könnyű feladatot, sőt jelentősen túl is teljesítette várakozásainkat.” - olvass tovább!
Vagy itt:
“A 7 nap című előadás egy iskolai zaklatás történetét dolgozza fel, mély emberismerettel, tűpontosan bemutatva a támadó, illetve az áldozat érzéseit és indítékait, a diákokhoz közel álló nyelven, sok humorral.” - olvass tovább!