Így mesélj, hogy olvasson
Az Így mesélj, hogy olvassoncímű könyv korántsem egy száraz szakkönyvszagú olvasmány, sokkal inkább egy színes, interaktív, informatív kalauz, amelyről bátran állíthatjuk, hogy hiánypótló a könyvpiacon. Tudd meg, miért, olvass tovább!
Az olvasóvá nevelés igen komplex, hosszadalmas és több szereplős folyamat, amely sokszor már kisbabakorban megkezdődik, de legkésőbb az iskolapadban biztosan minden gyerek részesévé válik. Én, mint az irodalom nagy szerelmese, nem győzöm eleget hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy minél előbb megszerettessük a könyveket a kicsikkel, hiszen az irodalom értő olvasásával számos olyan tudásra tehetnek szert, melyek egész életükben velük maradnak, és hozzájárulnak későbbi boldogulásukhoz, legyen szó tanulmányokról, állásinterjúkról vagy a szociális életről. Pompor Zoltán, a Hubby elnöke egy egész könyvet szentelt annak, hogy megtudhassuk, hogyan és miért érdemes a lehető leghamarabb megkezdeni az olvasóvá nevelés folyamatát.
A kötet 12 fejezete során betekintést enged az olvasóvá nevelés legfontosabb lépéseibe, és gyakorlati tanácsokkal látja el az olvasót, melyek mentén könnyebben alakíthat ki megfelelő attitűdöt ahhoz, hogy a gyerekekkel mélyen megszerettesse a könyvek világát. Az első fejezetekben kicsit jobban megismerkedhetünk azzal a kérdéssel, hogy miért is olyan fontos az olvasás képességének magabiztos elsajátítása, valamint a könyvek szeretete ahhoz, hogy könnyebben boldoguljunk a világban. Azért is emeltem ki külön az olvasás magabiztosságának kérdését, mert míg szerencsére az írástudatlanok száma ma Magyarországon mindössze 1%, addig a funkcionális analfabétáké már 25%! Azaz a lakosság 25%-a nem képes írott szöveget értelmezni, és ez bizony megdöbbentően magas százalék.
Ahhoz, hogy sikeres felnőttet neveljünk a gyerekekből, nem elég megtanítani őket olvasni. Hiába a mindennapos iskolai oktatás, a magyar gyerekek szövegértési képességei az EU-s átlaghoz képest is igen rosszak, és ennek okai egyrészt a gyerekek családi körülményeiben keresendők. Azaz nem hagyhatjuk az olvasásra nevelést csupán a pedagógusokra, az is fontos, hogy a gyerekek mit látnak, tapasztalnak otthoni környezetükben. Sokkal jobban teljesít az a diák a szövegértési felméréseken, akinél találunk otthon könyvesszekrény(eke)t, és a szülei figyelmet fordítanak arra, hogy rendszeresen olvassanak neki, átadják a könyvek szeretetét.
De miért is fontos az értő olvasás?
Az Így mesélj, hogy olvassonból megtudhatjuk, hogy akár már napi 15 perc is elegendő lehet ahhoz, hogy kialakuljon könyvek iránti szeretet, és ezzel együtt bővüljön a gyerekek szókincse, javuljon a szülő-gyerek kapcsolat, erősödjenek a nyelvi képességek, ezek által pedig könnyebben tanuljanak, és magabiztosabbak, lelkesebbek lehessenek. Nem mellesleg a gazdag szókincsnek és fantáziának köszönhetően a sokat olvasó gyerekek könnyebben fejezik ki magukat, könnyebben tudják értelmezni és leírni az érzéseiket.
De hogyan érjük el, hogy a gyerekből könyvmoly legyen? Nézzük meg röviden, hogyan is épül fel az Így mesélj, hogy olvasson
A könyv fejezetről fejezetre haladva számos ötlettel, tanáccsal segít a szülőnek eligazodni a mesekönyvek és regények világában, az olvasás rutinná tételében, valamint a könyvekhez kapcsolódó számtalan program között. Végigjárhatjuk az olvasóvá nevelés útját babakortól, amikor még a könyvek színe (vagy akár íze) is fontos lehet, egészen kamaszkorig, mikor már a problémakezelésre, tanácsadásra kell leginkább fókuszálnunk.
Először megismerkedhetünk a babakönyvek világával, melyben a kiadók igyekeznek a formától egészen az anyagig különlegessé tenni a képeskönyveket, hogy miközben mondókázunk, verselünk vagy dalolunk belőle a piciknek, vizuális és taktilis élményekben is részük lehessen, hiszen minél több érzéküket foglaljuk le, annál erősebb és hatásosabb az élmény.
Később olvashatunk néhány különleges és egyedi világgal rendelkező könyvfajtáról, mint pl. a hangoskönyv vagy a népmesék világa, de szó lesz a napjainkban oly aktuális digitalizációról is. Főként arról, mennyire szükséges azt háttérbe szorítani, esetleg hogyan tud a szülő bekapcsolódni a digitális eszközök nyújtotta mesélés, olvasás folyamatába. Megbirkózhatunk a mindig nehezen emészthető kötelező olvasmányok kérdésével, melyek megszerettetéséhez hasznos tanácsokat is kaphatunk a könyv alkotószerkesztőjétől. A kötet vége felé bepillanthatunk a könyvek autentikus világába, azaz a könyvtárakba, könyvesboltokba és könyvfesztiválokba. Ahogy az első fejezettől kezdve, úgy ezen témáknál is az olvasóra fókuszálunk, és arra keressük a válaszokat, miként profitálhat gyermek és szülő abból, ha könyves szolgáltatásokat vesz igénybe. Mire jó egy könyvtár a kölcsönzésen kívül? Hogyan válasszunk megfelelő mesekönyvet többezer kötet közül a boltban? Minek egy könyvet díjazni? Az Így mesélj, hogy olvasson utolsó fejezetében a kamaszokra helyezi a hangúlyt, azon belül is a nekik szóló “tabu könyvekre”, illetve a kamaszok olvasási szokásaira és nehézségeire. Konkrét sikerkönyvektől egészen a megfelelő szülői attitűdökig ismét remek tanácsokat olvashatunk arról, hogyan vegyük rá a lázadó tiniket az olvasásra.Az Így mesélj, hogy olvasson egy könnyen befogadható, izgalmas, interaktív könyv, tele olyan tanáccsal, melyre akár nap mint nap érdemes lehet rápillantani. Minden fejezetben találhatunk egy “fogadalomlistát”, melynek segítségével könyvekkel kapcsolatos tevékenységeket tehetünk mindennapossá magunk és gyermekeink életében is, de használhatjuk a 21 napos kihívás útmutatásait is. A fejezetekhez kapcsolódóan olvashatunk gyakori kérdéseket és azokra adott rövid válaszokat, de böngészhetünk a többszáz ajánlott könyv közül is, ha éppen nincs ötletünk, mit vigyünk haza a könyvesboltból. Az Így mesélj, hogy olvasson egy informatív segítő könyv, amiből egy példánynak minden szülő könyvespolcán ott lenne a helye.(A cikk nyitóképének forrása: blans.hu)