Kalandozás az asztalon
Ha azt mondjuk, társasjáték, mi ugrik be először? Naná, hogy egy asztalon egy hatalmas, színes tábla, rajta bábuk, pénz, alkatrészek, kártyák. Tudtad, hogy a táblás játékoknak több típusa is létezik? Van, ami csak egy hátteret ad, van, amin körbe-körbe megyünk, van, amire munkásokat pakolunk le… És vannak a szabad mozgást használó táblák: amikor bármerre kalandozhatunk, mindenhol történik velünk valami izgalmas. Most ezeket a - szakszóval élve sandbox típusú - játékokat mutatjuk be neked. Jó felfedezést!
Mindenki szeret az állatkertben mászkálni. Rengeteg érdekes állat, ajándékbolt, csemegék, kihívások… Nincs ez másképp, ha Marcival indultok neki a kirándulásnak - a nappaliban.
Marosvári Tamás és a Pagony Játékkiadó legújabb, nagy dobozos társasjátéka, a KalandoZoo 2-5 fővel játszható, és már 5 éves kortól remek móka (külön játékmódot kapott az ovis korosztály). A dobozban található plusz moduloktól függően 20 és 50 perc közötti a játékidő. Kalandozós jellegéből, valamint a kártyahasználatból adódóan nincs két egyforma parti, mindig más és más lesz a játék, így hosszú távon is izgalmas tud maradni.
Mi történik az állatkertben?
A kifutók között bármerre mehettek a bábukkal, attól függően, mit szükséges megnéznetek a küldetésetek teljesítéséhez. Minden megnézett állat annyi pontot ér, amennyi sárga pötty található a lapkáján. Pontot lehet még gyűjteni látványosságok megtekintésekor, illetve bizonyos tárgyak megszerzésével.
A nézelődés, gyűjtögetés közben az idő folyamatosan fogy: a tábla alján elhelyezett idősávon tudjátok nyomon követni, mennyi idő telt el, illetve, hogy mennyi van hátra az állatkerti látogatásból.
Vannak állatok, amiket könnyű megfigyelni - csak úgy pöffeszkednek a kifutóban, integetnek, mórikálják magukat; de vannak félősebb fajták is: az őket kockadobással tudjátok “előcsalogatni” a rejtekükből. Sikeres megfigyelés esetén a játékos küldetéstáblája az állatka képével gazdagodik.
Tudjátok, milyen az, ha nem nappal kirándultok, hanem éjszaka csöppentek bele az állatkertbe? Bojti Anna Éjszaka az állatkertben című könyvéből megtudhatjátok, mi az a rukhmadár, vagy a csahos fenevad, és ki is az igazgatója ennek a csodálatos helynek. Egy ilyen különleges könyvhöz játék is dukál: egy memóriára épülő kalandozás van a gyönyörű dobozban.
A nappal megszokott állatok most sehol sincsenek, helyettük mindenféle furcsa lénnyel találkoztok, akik közül az egyik a segítségeteket kéri: egy küldetést kell teljesítenetek, amihez egy térképet is átnyújt. Ezen az állatkert egy részlete található. Nem tűnik nagyon bonyolultnak, igaz?
Pedig egyáltalán nem olyan egyszerű a feladat: a tájékozódást megnehezíti az állandó hóvihar (meg időnként a többi játékos is). Nagyon kell figyelni, memorizálni az utunk állomásait, és figyelem: a játékostársaink hozzánk hasonlóan az állatkertben bolyonganak! A lényeg, hogy mi érjünk elsőként célba!
Egy másik táblás különlegesség a Tökmagok - kincsvadászat…
A tökmagok bizony igazi kincsvadászok, Benő, Minka, Palkó és Rézi épp a korallzátonyon búvárkodnak, amikor a kalózok kincsesládája beborul a vízbe. Bújj a bőrükbe, és gyűjtsd te a legtöbb és legkülönlegesebb kincseket, de vigyázz a tenger hullámai nagyon gyorsan elsodorják a csillogó drágaköveket! Folyamatosan agyalni kell, merre sodródnak a kincsek, hol bukkannak majd fel, ráadásul az sem mindegy, melyeket tudjuk megszerezni. A dobókocka határozza meg, mennyit mozoghatunk a tengert szimbolizáló gyönyörű táblán. Az absztrakt, logikus gondolkodás mellett nagyon fontos szerepet kap a tájékozódás, előre gondolkodás és hogy tudjunk rendszerben látni. Egy igazi okosjátékról beszélünk, ahol végig nagyon jelen kell lennünk.
A legnagyszerűbb táblás játékok közé tartoznak a Rókanyomon és a Kuflinyomozók is. Ez a két játék nagyon hasonlít egymásra, mégis jól megférnek egymás mellett.
Mindkét játékban egy szépen és igényesen kidolgozott táblán kell barangolnunk és nyomokat gyűjtenünk, hogy megfejtsük az aktuális rejtélyt és megtaláljuk a tettest. Ki lopta el a Nagyi rétesét, vagy ki tüntette el Pofánka zsebkrétáit? Ezekre a kérdésekre keressük a választ, miközben kedvesen tanítunk alapmechanikákat a gyerekeknek. A Rókanyomonban nagyon izgalmas a dobásaink szerencsefaktora, a Kuflinyomozókban pedig a memóriánkra is szükség lesz.
Tedd kosárba a Kuflinyomozókat!
Ritka, de nagyon izgalmas mechanikát, a dedukciós vonalat erősítik, melyeket bátran próbáljunk ki kisebb gyerekekkel is! A dedukció a megadott információkból kikövetkeztetett megoldást, logikai levezetést jelenti, ezzel fejlődik az információ feldolgozásának készsége, a logika, a bizonyítás, a következtetés. Olyan játékok ezek, amiket egészen pici kortól élvezhetünk, de felnőttként is izgalmasak maradnak. Kooperatív jellegük miatt végig tudjuk segíteni a csöppségeket, miközben bőven tudunk nekik teret biztosítani az önálló próbálkozáshoz is. Kizáró kereséssel kell megtalálnunk a potenciális tetteseket és végül egyre szűkítenünk a gyanúsítottak számát. Nincs sálja, esetleg lábatlan a tettes?
Ahogy Sherlock Holmestól már régóta tudjuk: „Ha kizártál minden lehetségest, akkor bármennyire valószínűtlen, ami maradt, az az igazság.”
Kutyás családok, figyelem!
A Kutyavilág egy gyönyörűen illusztrált, nagy táblás családi társasjáték, melyben kézzel festett kutyusfigurákkal lehetünk. Belebújhatunk kedvenceink bőrébe és átélhetjük mindennapjaikat. Szabadon mozogva a pályán kutyaként kell cselekednünk és ezáltal nyerhetünk mélyebb betekintést háziállataink lelkébe. Kukákban turkálunk, fákat pisilünk le, ételek után kutatunk, a fő célunk pedig végig az, hogy szerezzünk és elássunk 3 csontot. Akinek ez a játék során először sikerül, nyer.
Szórakoztató, kedves társas, amivel kisebb és nagyobb gyermekek is kiválóan ellesznek, miközben sokat tanulhatnak a felelős állattartásról is. Könnyedén megszerethető, mivel nagyon szabad a játék. Kiválasztjuk a figuránkat, és szinte végig azt csinálunk, ami csak jólesik. Ha nem győzünk, az sem baj, hiszen akkor is egy kutyus bőrébe bújhattunk.
A térkép az új tábla!
Végül pedig Köszöntünk Crime Cityben – a városban, ahol minden sarkon bűn terem! Vedd a kezedbe az irányítást és eredj a titokzatos bűntények nyomába!
A MicroMacro: Crime City egy nagyon különleges táblás játék. Több szempontból is különbözik a fentiektől. Nem az a klasszikus értelemben vett táblás társasjáték, mégis egy óriási felületen kell kutakodnunk végig, teljesen szabadon „mozoghatunk” a pályán. Nincsenek bábuk, nincsenek körök, csak mi vagyunk egy nagyítóval a kezünkben a tengernyi bűn fölött. Ez is egy együttműködős játék, amiben az asztal fölött dugjátok össze a fejeteket, és oldjátok meg sorra a rejtélyeket a végtelen apró részletet rejtő térképen. Folyamatos agyalást, koncentrációt és teljes jelenlétet igényel.
Nagyon szemfüles, az apró jelek kiszúrásában jártas társakra lesz szükségünk, de emellett elengedhetetlen a logikus gondolkodás és kreatív találékonyság is a csapatban. Egy igazi családi játékról beszélhetünk, amit szinte minden korosztály imádni fog 8 éves kor felett. A végén pedig bátran színezzétek ki ezt a végtelenül részletgazdag, szupercuki és különleges böngésző rajztáblát!
Annyira friss és innovatív megoldásokat használ ez a játék, hogy 2021-ben megnyerte a Spiel des Jahres, vagyis az Év játéka díjat, ami a legrangosabb elismerés a társasok világában. Emellett az As d’Or év játéka díjat is bezsebelte, valamint a 2020-as Golden Geek gálán a leginnovatívabb és a legjobb könnyed társasjátéknak is megszavazták.
Találtál olyat, amit még nem játszottatok? Akkor ne habozz, vágjatok bele a kalandozásba!
A Pagony Játékház munkatársainak ajánlóját olvastad.