2021-ben is belépünk a Kapun!
A reményeink szerint boldogabb új évben is folytatódnak a Kapu-beszélgetések – tanároknak és szülőknek.
Következő beszélgetés:
05.04. 17:30
Játékosítás -- jóval több, mint gondolnád
A gamifikáció fogalma és gyakorlata már jóval a digitális tanrendre való átállás előtt létezett és működött az oktatásban is. De a legtöbben talán úgy tekintettünk rá, mint egy olyan értékelési rendszerre, aminek működtetése egy "analóg tanár" számára nehezen hozzáférhető, így akár felesleges, modernkedő hókuszpókusznak is tűnhetett.
Az elmúlt egy év tapasztalatai alapján azonban már sokkal többen, sokkal magabiztosabban vágnak bele a digitalizációhoz kapcsolható módszertani eszközök használatába, és akár a jelenléti oktatásba is be lehet vezetni ennek hozadékait. Hiszen a játékosítás nem egyszerűen egy értékelési rendszer-módszer, hanem egy olyan szemléletmód, amely mélyen motiváló és a megértést segítő lehet a magyartanításban is.
Izgalmas beszélgetésre, konkrét jógagyakorlatok bemutatására hívunk mindenkit Kriston Attilával és Vinczellér Katalinnal.
Korábbi beszélgetések:
A regényes életű, különleges személyiségű Nikola Tesla máig megfejtetlen személyiség. Számos szabadalma még megvalósításra vár, és gyakorlatilag velünk él, része mindennapjainknak, elég, ha csak a távirányítóra gondolunk.
Hogyan lehet fizikáról, magas tudományról könnyedén, de nem felszínesen beszélni a kiskamasz korosztálynak? Hogyan segítheti egy nemtankönyv a gyerekek érdeklődésének elkeltését a fizika iránt? Hogyan kapcsolható össze az irodalmi érdeklődéssel a fizika?
Erről és még sok izgalmas kérdésről beszélgetünk a január 12-i Kapuban Major Balázzsal, a Veres Pálné Gimnázium fizikatanárával és Nényei Györggyel és Révész Sárával.
Itt nézheted vissza az eseményt!
Január 26-án ismerősebb utakra térünk vissza Kate Scott Csak Jack című regényével. Azonban itt is szolgálunk némi újdonsággal, hiszen a könyvhöz, pontosabban egyik legfontosabb, a regényből kiragadva is értelmezhető fejezetéhez készült izgalmas online tananyagot fogjuk bemutatni. De persze, nem csak a módszertané a főszerep, hiszen a regény témája legalább annyira fontos és izgalmas, mint a valódi digitális oktatás világa. Azaz mégis csak felfedezetlen területeken fogunk bolyongani Viola Beáta és Nényei György segítségével.
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!
2021. február 9. Abszolút töri-könyvek – Návai Péterrel (Radnóti Miklós Gimnázium) beszélget Vinczellér Katalin
A történelmi regény még mindig az egyik legolvasottabb műfaj. Úgy tűnik, évszázadok óta szeretünk úgy elmerülni egy izgalmas, kalandos történetben, hogy közben tanulunk is. Valós, komoly történelmi eseményekről, alakokról, dilemmákról. És persze itt vannak a mindenkit érdeklő pletykák, a történelem emberközeli oldala.
Hogy lehet ezt a műfajt megvalósítani a kiskamasz irodalomban mesén túl, történelemkönyvön innen? Mit profitálhatunk ebből a történelem- és az irodalomórákon? Miért abszolút jó ez tanárnak, miért keltheti fel abszolút a gyerekek érdeklődését? Ezzel kezdjük és innen haladunk tovább február 9-én kedden, kivételesen 18:00 órától Návai Péterrel, a Radnóti Miklós Gimnázium kiváló történelemtanárával, az Abszolút töri könyvek szakmai lektorával.
Kapcsolódó könyvek: Mészöly Ágnes: A királyné violája és Wéber Anikó: Az ellenállók vezére
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!
2021. február 23. Időfutár 1. – Bacsó Péterrel (Eötvös József Gimnázium) beszélget Vinczellér Katalin
Miért éppen az Időfutár?
Minden egy váratlanul nagy sikert hozó rádiójátékkal kezdődött 2012-ben.
Aztán megjelent az Időfutár 1. - A körző titka 2013-ban. És azóta 7 további rész, valamint egy önálló dráma is. És a sorozat nemcsak könyvpiaci siker lett, hanem már sok-sok éve számos iskolában tanítják, és reméljük, még többekhez juthat még el az olvasás és a feldolgozás öröme.
Miért éppen az Időfutár lett az elmúlt évek egyik legnépszerűbb kamaszkönyve? Miért, mikor, kiknek, mit és hogyan érdemes belőle tanítani?
Innen indulunk beszélgetésünkben Bacsó Péterrel, a budapesti Eötvös József Gimnázium magyartanárával.
Itt nézheted vissza a beszélgetést!
2021. március 9. Csongor és az időgyurma – Koósné Sinkó Judittal(ELTE-TÓK) beszélget Vinczellér Katalin
Bendl Vera Mihályi Csongor és az időgyurma (2020) című könyve kapcsán nagyon sok a kérdés.
Először is: mi az az időgyurma?
Ki ne érezte volna már azt, hogy néha jó lenne az időt felgyorsítani, máskor meg elnyújtani, akár meg is állítani? És hogy egy másik nagy témára ugorjunk: Ki a normális? Mit jelent egyáltalán az, hogy valaki „normális”?
A látszat ellenére a két különböző kérdéspár nagyon is összefügg. Hogy hogyan? Erről fogunk beszélgetni ennek a különleges gyerekkönyvnek a kapcsán, amellett, hogy a könyvhöz készült foglalkozástervet is bemutatjuk.
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!
2021. március 23. – Mit keres János vitéz az interneten? – Online segédanyag
Persze azt is kérdezhetnénk: mit keres egy iphone a János vitézben? Ez a kérdés ismerős lehet a Kapu-beszélgetések nézőinek, hiszen az elmúlt félév egyik legsikeresebb kamaszkönyvével, Szabó Borbála A János vitéz-kód című regényével már foglalkoztunk egyik első adásunkban.
Most azonban bemutatjuk, hogyan lehet a könyvet, illetve bizonyos részleteit a digitális oktatás lehetőségeit kihasználva igazán élményszerűen tanítani.
A beszélgetés résztvevői: Viola Beáta (magyar-német szakos tanár, a Pagony kiadó munkatársa), Vinczellér Katalin (magyar-média szakos tanár)
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!
2021. 04. 06. Klasszikus és kortárs – líratanítás digitális eszközökkel
Április 11. egy olyan dátum, amely mindenkinek ugyanazt jelenti. Ezért is foglalkozunk következő Kapunkban azzal, hogy a digitális oktatásban hogyan lehet izgalmasan, élményszerűen verseket megismerni, feldolgozni. A bemutatott anyag gazdagságát az is garantálja, hogy a tananyagban is szereplő klasszikus művek mellé kortárs szövegeket kapcsolunk, elsősorban a Szívlapát és a Lehetnék bárki kötetekből kiindulva. Mit, mikor, miért és hogyan érdemes összefüggésbe hozni? Várunk szeretettel erre a digitális lírai utazásra!
A beszélgetés résztvevői: Kriston Attila (Eötvös József Gimnázium), Vinczellér Katalin (Veres Pálné Gimnázium)
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!
2020. április 20. 17: 30
Kortárs novellák a Kapuban – Budapest OFF – ON-line
Miért érdemes novellákat olvasni és tanítani a középiskolában? Miért érdemes kortárs novellákat olvasni és tanítani? Mikor és milyen klasszikus szövegekhez kapcsolhatók a kortárs novellák?
Milyen komplex projekt építhető fel mindezekből? Sok kérdés, sok ötlet, jó gyakorlatok. Hívunk, várunk szeretettel április 20-án, kedden, 17:30-tól. Találkozzunk a Kapuban és induljunk el Budapesten a kortárs novellákkal!
Résztvevők: Brutovszky Gabriella (magyar-német szakos gimnáziumi tanár), Vinczellér Katalin (moderátor)
Itt tudod visszanézni a beszélgetést!