Na még egyet! Rumini - Hajónapló
Ismerd meg a Rumini - Hajónapló, és sok más társasjáték tervezőjét, Pierrot-t! Tudd meg, hogyan lesz valakiből társasjáték tervező, és azt is, miért lesz a Hajónapló a kedvenc új ruminis játékotok! Olvass tovább!
Bár a legtöbben a zenei világból ismerik a neved, már az 1990-es években fejlesztettél játékokat. Hogyan jött ez a vonal az életedbe?
A társasjáték egyrészt gyerekkori kellemes emlékként, másrészt pedig kultúrtörténeti kutatási témaként került előtérbe nálam a 90-es években. Már az első számítógépes játékaim is bizonyos értelemben a társasjátékok, azaz ősi, absztrakt stratégiai játékok köré íródtak. Azonban ezektől függetlenül is, ugyan szakaszosan, de rengeteg időt töltöttem a régmúlt játékainak megismerésével, történelmi és földrajzi feltérképezésével, a variánsok felkutatásával stb. Ennek az évtizedes munkának eddig egyetlen közvetlen eredménye az AGON: 24 táblás játék a nagyvilágból c. kötet, ami egy játszható könyv, egy játéktörténeti gyűjtemény, amelyben még az illusztrációkat is magam készítettem. A másik eredménye viszont a nyitottságom a társasjátékok új nemzedéke felé. És mivel nálam eddig az összes szenvedélyből először gyűjtemény, majd kutatási terület, végül saját alkotási portfólió lett, a társasjátékok sem kerülték el ezt a sorsot. Ma már nem csak gyűjtöm, értelmezem, elemzem és rendszerezem a játékokat, de készítek is ilyeneket, ráadásul igen termékenyen és nagy számban.
Tedd kosárba Pierrot Rumini-társasát!
Hogy született a Rumini - Hajónapló ötlete, és hogyan lett belőle igazi, kézzel fogható társas?
Talán nem meglepő, hogy eredetileg egy másik téma alapján kezdtem dolgozni a játékon. A Muszáj-kalózok c. ifjúsági regényem promóciós kellékeként merült fel bennem egy könnyed, kártyaalapú társasjáték ötlete, de végül az egész csak arra volt jó, hogy a prototípushoz grafikai alapot szolgáltassanak a könyv szereplői és illusztrációi. No meg talán arra is, hogy a Pagony kiadónál meglátták a hajós témában a rokonvonást. Mindenesetre a szerkesztők is elsősorban a szórakoztató, egyedi mechanikába szerettek bele, és jó ötletnek tartották, hogy a Rumini sikersorozathoz kapcsolják. És ezt én is remek ötletnek tartom ma már.
Kinek ajánlanád ezt a játékot, kik fogják szerinted a legjobban élvezni?
Ez egy gyors lefolyású, könnyen tanítható, meglehetősen szórakoztató játék, amelyben komoly szerepe van a szerencsének, de közben minden egyes forduló merész döntések elé állítja a játékosokat. Rengeteg teszten ment keresztül, és így a tapasztalatok alapján mondom, hogy igazából nincs korhatár, ami felemlegethető volna, hacsak a kis számösszeadásos feladat miatt nem zárjuk ki a legapróbbakat.
Szóval tipikus családi játék a Hajónapló, talán a legjobb, ha a különböző korosztályok együtt ülnek le játszani vele, de garantálom, hogy felnőtt baráti társaságok éppúgy élvezik majd, mint a gyerekek. A Hajónapló tipikusan egy "na még egyet!" felkiáltással záruló játék.
Olvasd el a Pagony Játékház munkatársainak ajánlóját is!
Volt kedvenc társasod gyerekként? És most?
Gyerekként nagyon kedveltem néhány, abban az időben a Triál forgalmazásában kapható játékot, némelyik nekem is megvolt, másokkal pedig a barátaimnál játszottam sokat. Nemrégiben megkaptam ajándékba az Élve fogd el! c. régi nagy kedvencemet, de bevallom, hogy az emlékek felidézésére indított partit is csak nehezen játszottam végig. Bizony, sokat változott a világ, így az igényeink is!
Dolgozol most valamilyen játékon? Mi lesz a következő Pierrot-társas?
Ezen az őszön még további három játék megjelenését várom, lesz köztük hazai és nemzetközi is, és hála istennek a jövő év sem mutatkozik kevésbé gyümölcsözőnek. Szerződése szerint a Hajónapló a tizedik megjelent társasjátékom, de mégis ez az első az őszi kínálatban. Hasonló, könnyed családi játékként ajánlhatom még a friss Barikarám című művemet, valamint a kissé gyakorlottabbak számára a Nomad-ot, illetve a vérbeli stratégáknak a Kereszt és Félhold c. csatajátékot. A sok megjelenés részben annak is köszönhető, hogy a korábban említett alkotói termékenységem folytán viszonylag sok prototípussal tudom megkínálni a különböző kiadókat. Még ha igyekszem is személyre szabni az ajánlatomat, akkor is két-három címet tudok küldeni kipróbálásra. Ez az év kevésbé volt kimagasló a társasjáték fejlesztés szempontjából, mert egy nagy múzeumi játékprojekten dolgozom január óta, így az elvitte az alkotó energiák java részét. Azonban így is készült 3-4 említésre méltó játékom, tehát a sok megjelenés mellett még továbbra is legalább egy tucatnyi van a portfóliómban.