Hogyan írtam nem véletlenül egy pályázatot?

Kisiskolásoknak kiírt pályázatunk eredményei és tanulságai

Még a tanév elején hirdettük meg 4., 5. és 6. osztályos diákok számára történetíró pályázatunkat, most pedig összegezzük, amit tudni érdemes róla. Olvass tovább!

 

A pályázat részletei itt olvashatók.

Ezért most csak annyit emelnék ki belőle, hogy témaként egy izgalmas nyári kalandot kellett feldolgozni, azonban nem megmaradva az élménybeszámoló szintjénél, hanem a valóságtól elrugaszkodva, a fantázia beindításával alakulhattak tovább a történetek. Mindhárom évfolyamon adtunk lehetőséget egyéni és csoportos pályázatok beküldésére is, és ezek értékelését is szétválasztottuk.

Érdekes tanulsága volt a beérkezett 153 (!!!) pályázatnak, hogy a negyedikes gyerekek merték a legszabadabban használni a fantáziájukat, s ahogy léptünk tovább évfolyamról évfolyamra egyre „szigorúbb” szövegeket olvashattunk. Azaz, bár nyilvánvaló a nyelvi fejlődés, de mintha a nagyobbak kevésbé merték volna szabadjára engedni a képzeletüket...

De természetesen ők is sok kellemes percet és meglepetést okoztak írásaikkal.

Az eredményhirdetés összekapcsolódott a kiadó Abszolút könyvek sorozatának négy új könyvét bemutató beszélgetéssel és a diákoknak szóló négy vidám és kreatív foglalkozással.

A sorozatról és az új könyvekről itt tudsz részletesebben tájékozódni.

 

És íme, az eredmények, díjazottak és díjak:

 

A 4. évfolyamon a Huzella Tivadar Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolából Balla Krisztina tanárnő osztálya lett az egyértelmű díjazott. Ők egy 32 darabos könyvcsomagot nyertek, különböző, ritka izgalmas könyvekkel.

 

Az 5. évfolyamon Dombóvárról az Illyés Gyula Általános Iskola 5. osztálya lett a nyertes. Kazinczi Kata tanárnő diákjai szintén egy 32 darabos könyvcsomaggal gazdagodnak munkájuknak köszönhetően.

 

Kiemelkedően magas színvonalú írásaikért a Julianna Általános Iskola 5. osztályából Sztanev Annamária tanárnő 15 tanítványát nem lehetett nem jutalmazni.

 

Az egyéni díjazottakról és írásaikról szeretném megosztani részletesebb értékelésünket, amelyeket Hajdú Zsanett kolléganőmmel együtt írtunk:

 

4. évfolyam: Körmendy Márton: Elveszett emlék (Rogers Iskola)

Márton magasan a kedvenc szövegemet küldte el nekünk a pályázatra. Az Elveszett emlék című írása tele van sejtelmes képalkotással, miközben a korához képest meglepően nem követ el semmilyen képzavart és nem hajlik giccsbe sem. Annyira pontos és tiszta szöveg, hogy az utolsó pillanatig – míg nem találkoztam Mártonnal és nem beszélgettem az édesanyjával – azt hittem, hogy felnőtt javította vagy küldte a pályamunkát. Csak gratulálni tudok, remélem, hogy sok-sok szöveget olvashatunk majd még Körmendy Mártontól az elkövetkező években. (HZs)

5. évfolyam: Szász Lili Réka: Hogyan barátkoztam össze a sárkánnyal, aki az emeleten lakott (Kölcsey Ferenc Általános Iskola, 5.b)

Varázsos történet egy Adél nevű kislány és egy Scarlett nevű sárkány barátságáról. Még az Univerzumba is kilépünk, és megismerkedünk a Varázslények bolygójával, ami sajnos mégsem adja át színességét és vidámságát a földnek, de a varázslények biztatnak, hogy a Föld is varázslatos hely lehet, ahol énekelnek a falevelek, ha hiszünk a varázslatban! (VK)

6. évfolyam: Erős Réka: A nagy kürtőskalács sütögetés (Árpád Házi Szent Erzsébet Gimnázium)

Réka A nagy kürtőskalács sütögetés című írása azért kapott kiemelt helyezést, mert rettentő frappáns megoldás arra, miként lehetne a történetmesélés szálait izgalmasabbá tenni. Adott egy családi-baráti kürtőskalács sütögetés, amit egészen egyszerűen is leírhatott volna Réka, csakhogy akkor – bár a szereplők rendkívül jól érezték magukat – semmi különös és emlékezetes nem lett volna a szövegben. Ehhez képest Rékánál a történet fonalát a kürtőskalács receptje határozza meg. A receptbe rejtett leírás ötlete mindenképpen frappáns és emlékezetes megoldás, ráadásul a szövegalkotás során figyelt azokra az tippekre, amiket megadtunk a pályázóknak, hogy izgalmasabb történetmesélők lehessenek. (Hzs)

 

Lestár Eszter: Manci és a vakációm

Eszter írásában Manci egy pegazus, aki, mikor elromlott az autó motorja, kisegítette a családot, és így jutottak le a Balatonhoz. De ezzel még nem értek véget a kalandok, mert Manci a vízben uszonyokat növesztve eltűnt, úgyhogy még egy kalandos uszonyos-pegazus keresés is része lett az izgalmas vakációnak. Eszter nagyon elevenen, életszerűen írta meg ezt a fantáziadús történetet. (VK)

 

Mihály Panka: Nyár, kellemes csalódásokkal (Balassi Bálint nyolc évfolyamos Gimnázium)

 

Panka már a címmel megnyert, és rettenetesen kíváncsivá tett – miközben a címadás az egyik legnehezebb része egy ilyen pályázatnak. A "Nyár, kellemes csalódásokkal" tele van klasszikus motívumokkal: adott egy városi lány, akit a szülei vidékre küldenek, egy Székelyderzs nevű falucskába, hogy megtapasztalja, milyen a falusi élet egyedül, család és barátok nélkül. Nem tudom, hogy Panka mennyi olyan klasszikus művet olvasott, amiben megjelenik az elkényeztetett, de jellemfejlődő városi lány toposza. Én az ő korában sokat, és szerintem mindenképpen találóan alkotta meg a motívum köré a nagyon is mai, kortárs környezetet és problémát. (Hzs)

 

Oláh Réka: Egy kalandos út Egyiptomba (Móricz Zsigmond Református Kollégium, Általános Iskola, Kisújszállás)

Egy egyiptomi utazás már önmagában elég varázslatos, főleg, ha Tutanhamon fáraó, akit csak Tutinak lehet szólítani, kikel a szarkofágjából, kiegyengeti fájós hátát, mesél magáról, és a végén még egy csodás karkötőt is ajándékoz a kislánynak, akivel olyan jól el tudott beszélgetni. (VK)

 

Rácz-Kovács Szofi: Muki, a hős (Gyermekek Háza)

Szofi még rajzolt is nekünk, méghozzá a címszereplőjét, Mukit, aki egy plüss, aki életre tud kelni – ha szükséges. A Muki a hős című írásban az elbeszélő kislány kórházba kerül, de a felesleges érzelemkeltés helyett az alapszituációban nincsen semmi giccs és túlzás, a kislány ugyanúgy tele van izgalommal, mint humorral. A párbeszédek frappánsak, az elbeszélő vicces élőbeszédszerű hangon szól az olvasóihoz. Az arányok tökéletesek, semmi nem túl hosszú vagy túl rövid. Ötletes és pontos szöveg, amit jó volt olvasni. (HZs)

 

A csoportos beküldők között mindenképp szeretnénk még megemlíteni az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumból Fegyver Erika és 22 tanítványának színes írásait, valamint Nyárlőrincről, a Buzás János Általános Iskolából Bodor Gabriella tanárnő 18 tanítványának elgondolkodtató történeteit.

Gratulálunk minden résztvevőnek és díjazottnak! Remélem, olvasókként és alkotókként is találkozunk még velük!

 

 

A borítóképen Vinczellér Katalin munkatársunk, Becskei Gábor szerző és Szmutni Ibolya blogger látható a pályázat eredményhirdetésén. - szerk.